Is het volgens de privacyregels toegestaan dat een werkgever je loonstrook open en bloot in een postvak van mij neerlegt? En dus ook de jaaropgave.

Het genoemde postvak is voor iedereen toegankelijk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zit er een enveloppie omheen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee geen enveloppie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jobrakako, Iedereen kan het er dus ook nog uithalen en eventueel kopiëren? Het is op zijn zachts gezegd erg onbeschoft van de werkgever.

Het beste antwoord

Nee, dat is niet toegestaan. Loonstroken en jaaropgaven zijn vertrouwelijke documenten en deze dienen ofwel per post aan je toegezonden te worden, of persoonlijk aan je overhandigt te worden, danwel via e-mail aan je toe gestuurd te worden.
Het open en bloot in een open, voor iedereen toegankelijk postbakje neerleggen is beslist niet toegestaan.

Hoewel je er weinig tegen kunt uitrichten als het al vaker is gebeurt, kun je je werkgever wel verzoeken om in het vervolg wat meer zorgvuldigheid te betrachten in de bezorging van dergelijke documenten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord. Is deze informatie ook nog ergens terug te vinden op het www?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Plus
@jobrakako:
Voor het verstrekken van persoonsgegevens gelden strenge regels. Deze regels zijn opgenomen in de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Ook in de relatie tussen de werkgever en werknemers deze bepalingen van toepassing. Indien u als werkgever personeelsgegevens wil verstrekken aan derden, dient u zorgvuldig en behoorlijk te handelen. Het verzamelen van personeelsgegevens is alleen toegestaan voor een uitdrukkelijk omschreven doel. U mag personeelsgegevens alleen aan derden verstrekken als u hiervoor toestemming heeft verkregen van uw werknemer. De gegevens mogen dan alleen gebruikt worden voor het doel waarvoor de werknemer zijn toestemming heeft gegeven en waarvoor de gegevens zijn verzameld. Je zou kunnen concluderen dat uw werkgever persoonlijke informatie verstrekt aan een ieder die uw post kan lezen.
Waarschuw uw werkgever en zeg dat u bij een volgende keer een klacht zult indienen bij het College Bescherming Persoonsgegevens.
U zou de klacht nu al in kunnen dienen, met de vermelding dat u de werkgever verzocht hebt in het vervolg de gegevens persoonlijk aan u uit te reiken. Dan weet men er bij het CBP al van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
JoanDArc heeft precies opgeschreven wat je nog wilde weten, nl het College Bescherming Persoonsgegevens. op: http://www.cbpweb.nl/ vind je alles met betrekking tot de wettelijke status van persoonsgegevens en wat mag en wat niet mag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt. Heb het inmiddels gemeld bij werkgever.