Wat moet ik doen als mijn huurder een hond houdt terwijl het huurcontract vermeld dat dit niet mag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
fisbel
10 jaar geleden
Een gelijke vraag met heel veel bijdragen op fok.nl. Onzinbijdragen, maar ook een deskundig antwoord van ene Klipper. In deze zaak werd overeengekomen dat er een extra borg van € 600 werd gestort.
http://forum.fok.nl/topic/1647346/2/25

Het beste antwoord

Tegen hem zeggen dat jij indien hij de hond bij hem in de woning blijft houden je de huurovereenkomst te beëindigen en hij op zoek zal moeten naar een andere woonruimte.

En vervolgens als daarop geen actie wordt ondernomen ook werkelijk de huurovereenkomst (schriftelijk, voorzien van de reden) beëindigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Dat wordt dus een rechtszaak als er de huurder gewoon blijft zitten, de hond niet weg doet en niet reageert op de brieven en opzegging van de huur.

Andere antwoorden (3)

Melden aan je buurman dat je niet wil dat er honden in het wonen, dat dat ook in het huurcontract vermeld staat en hem verzoeken een ander huis voor de hond te zoeken, of te vertrekken met de hond, geef hem wel een redelijk termijn om dit te regelen. Een maand lijkt mij redelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Buurman moet huurder zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huurders in Nederland genieten een ijzersterke huurbescherming. De hond zou in het beste geval kunnen vallen onder 'wanprestatie' van de huurder (niet-nakoming van verplichtingen uit de huurovereenkomst), wat een reden is om de huur op te zeggen. In eerste instantie kun je zelf de huurovereenkomst opzeggen. Indien de huurder daar niet mee instemt (wat zeker te verwachten is), dan loopt de huurovereenkomst gewoon door. Je kunt je dan tot de rechter wenden om te oordelen of de overeenkomst opgezegd mag worden. De rechter beslist dan in dat geval of de tekortkoming zwaar genoeg is om de overeenkomst te ontbinden. De rechter beslist dan in dat geval of de tekortkoming (het hebben van de contractueel verboden hond) zwaar genoeg is om de overeenkomst te ontbinden.

"Uw verhuurder mag de huur opzeggen bij wanprestatie, dringend eigen gebruik, een nieuwe huurovereenkomst of een geldend bestemmingsplan. De huurovereenkomst eindigt als u schriftelijk instemt met de opzegging. Gaat u niet binnen 6 weken akkoord, dan loopt de huurovereenkomst door. De verhuurder moet dan naar de rechter stappen om het huurcontract te laten beëindigen. (...)

Wanprestatie door betalingsachterstand of overlast

Wanprestatie houdt in dat u zich niet als een goede huurder gedraagt, bijvoorbeeld omdat u een betalingsachterstand heeft of omdat u voor ernstige overlast zorgt. Uw verhuurder kan in dit geval de huur opzeggen of direct bij de rechter eisen dat het huurcontract eindigt. De rechter kan u als huurder maximaal 1 maand de tijd geven om alsnog uw huurachterstand te betalen.

Verhuurder heeft woonruimte dringend zelf nodig

De verhuurder kan de huur opzeggen als hij de woonruimte dringend nodig heeft voor eigen gebruik. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
Hij moet de woning dringend zelf nodig hebben. Bijvoorbeeld als hij de woning wil slopen of renoveren. Of er een woning voor studenten of gehandicapten van wil maken.
Het belang van de verhuurder moet zwaarder wegen dan het belang van de huurder.
De huurder moet passende vervangende woonruimte kunnen krijgen.
(...)

Voorstel voor nieuw huurcontract

Doet de verhuurder een redelijk voorstel om het huurcontract te veranderen en u stemt daar niet mee in, dan mag hij de huur opzeggen. (...)

Geldend bestemmingsplan

De verhuurder mag de huur opzeggen als hij op de plaats van de woning een gebouw wil neerzetten dat past in het bestemmingsplan. "
Computoon
10 jaar geleden
Het louter hebben van een hond is geen wanprestatie , die zal leiden tot beeindiging van de huur door de (kanton)rechter, tenzij deze hond veel lawaai maakt en /of anderszins overlast bezorgt.Ook is de reden waarom geen hond gehouden mag worden mag worden, belangrijk. Is het een hulphond of -blindengeleidehond, dan wordt het dier niet als hond gezien maar als een soort verlengstuk van de huurder. Zulke honden mogen letterlijk overal mee naar toe waar de eigenaar ook moet zijn, de hond in kwestie moet een daartoe getraind en aangewezen dier zijn en is als zodanig herkenbaar.
In het laatste geval is de gang naar de rechter voor de verhuurder kostbaar en zinloos.