Op welke manier achterhaalt de politie de juiste te bekeuren persoon van iemand die geen geldig identiteitsbewijs bij zich heeft?

http://www.om.nl/onderwerpen/boetes/?boete_tree=13765,3114#keuzes
Hier zag ik de boete die wordt verstuurd als iemand geen identiteitskaart kan laten zien. Ik vroeg me alleen af hoe justitie dan wel aan de persoonsgegevens komt van de te bestraffen persoon. Moet diegene dit gewoon opgeven? Dan kan die persoon evengoed een valse naam opgeven, neem ik aan? Of is het wettelijk vastgelegd dat de persoonsgegevens achterhaald worden op het bureau, of iets dergelijks. Ik ben erg benieuwd.

Hoe achterhaalt de politie de juiste te bekeuren persoon van iemand die geen geldig identiteitsbewijs bij zich heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (1)

de politie heeft, als iemand wordt aangehouden op grond van de wet id, 6 uur de tijd voor onderzoek.

het makkelijkste is, als iemand de id kaart of paspoort van de aangehouden persoon naar bureau komt brengen. verder kan er in de verschillende systemen gekeken worden, of de persoon voorkomt, mogelijk ook met foto.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wordt die persoon dan meegenomen ter controle? Dat lijkt me in dit geval wel het meest aannemelijke.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had ook een keer geen id-kaart bij. De agenten vroegen een aantal persoonsgegevens (naam, adres, geboortedatum etc) en trokken me na via de meldkamer. Daarna stelde de agent me nog wat controlevragen. Toen mocht ik gaan. Oftewel, verschillend. Meenemen naar het bureau mag, maar is niet altijd noodzakelijk.