Kan een moeder voorkomen dat de biologische vader zijn kind erkennen kan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@BigTasty38, Zo kun je het bijbehorend artikel iets makkelijker opzoeken. http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/Boek1/Titel11/Afdeling3/Artikel204/geldigheidsdatum_26-01-2014

Het beste antwoord

Ja, als het kind jonger dan 16 jaar is (tot die leeftijd moet namelijk de moeder schriftelijk toestemming geven).

Zie onder:

"Voor het erkennen van een kind gelden voorwaarden. Zo moet de man die het kind erkent, 16 jaar of ouder zijn.

Voorwaarden erkenning

Voorwaarden om een kind te erkennen, zijn:
De man die het kind erkent, moet 16 jaar of ouder zijn.
De moeder moet voor de erkenning schriftelijk toestemming geven als het kind jonger is dan 16 jaar. Is het kind 12 jaar of ouder, dan moet het zelf ook schriftelijk toestemming geven. Is het kind tussen de 12 en 16 jaar? Dan moet zowel de moeder als het kind schriftelijk toestemming geven. Als de moeder en/of het kind de toestemming niet wil geven, kan vervangende toestemming aan de rechter worden gevraagd.
Erkenning is niet mogelijk door een man die niet met de moeder mag trouwen vanwege bloedverwantschap.
Er mogen niet al 2 ouders zijn. Is het kind bijvoorbeeld geadopteerd door de vrouwelijke partner van de moeder? Dan kan de verwekker het kind niet meer erkennen.
Staat de man die het kind wil erkennen onder curatele wegens een geestelijke stoornis? Dan is eerst toestemming van de kantonrechter nodig.

Voorwaarden erkenning door gehuwde man

U kunt een kind erkennen van een andere vrouw dan met wie u bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap heeft. Dit kan als:
de band tussen u en de moeder vergelijkbaar is met een huwelijk;
de band tussen u en het kind hecht en persoonlijk is.

U dient hiervoor een verzoek in bij de rechter. De rechter bepaalt of aan de voorwaarden is voldaan.

Buitenlandse verklaring van ongehuwd zijn

Een ambtenaar van de burgerlijke stand gaat na of een kind al door een andere man is erkend. Daarvoor raadpleegt hij de registers van de burgerlijke stand in Nederland. Hij kijkt of de vader of moeder al getrouwd is met iemand anders dan de erkenner.

Deze gegevens zijn niet te raadplegen als de vader of moeder in het buitenland woont. Dan vraagt de ambtenaar om een buitenlandse verklaring van ongehuwd zijn.

Erkenning door buitenlandse man

Het nationale recht van de erkenner bepaalt of een niet-Nederlandse man een kind kan erkennen. Het nationale recht van de moeder en het kind bepaalt of vooraf schriftelijk toestemming nodig is. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling burgerzaken van uw gemeente."
Computoon