Is het zelfstandig verwijderen van een wielklem strafbaar?

Mag je, als je auto een wielklem heeft opgelopen, de wielklem zelfstandig verwijderen (met b.v. een ijzerzaag of een mastersleutel) of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
18.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rommelen aan staatseigendom is vrijwel altijd strafbaar.

Antwoorden (4)

Nee dat mag niet hij is er opgezet vanwege een overtreding en kan er alleen worden afgehaald door bevoegde personen. Je beschadigd anders de klem en dat mag je trouwens dan ook nog betalen.
ronron1212
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn mastersleutels van de wielklemmen beschikbaar, zodat je de klemmen zelfstandig en zonder beschadiging kunt verwijderen. (Ik ga niet in op de details hiervan. ;-))
ronron1212
10 jaar geleden
Dan nog is het illegaal verwijderen.
Een wielklem wordt in Nederland niet veel gebruikt. Het wil nog wel eens voorkomen dat hij wordt geplaatst door parkeerbeheer.

De wielklem is niet van jou, beschadigen zoals het gebruik van een ijzerzaag is dus geen slim idee. Als je een wielklem hebt ben je in overtreding en moet je waarschijnlijk de naheffingsaanslag betalen mits het bedrijf natuurlijk een vergunning heeft om wielklemmen te plaatsen. Als een of andere jandoedel een wielklem heeft geplaatst, die daar geen vergunning voor heeft mag je hem zelf natuurlijk verwijderen.

Ik heb nog een leuk filmpje toegevoegd over hoe je een wielklem kan verwijderen zonder hem te beschadigen.

Toegevoegd na 20 seconden:
http://www.youtube.com/watch?v=HA9OLqsHtv8&
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het verwijderen van een wielklem is strafbaar omdat je eigendommen van een ander beschadigt of meeneemt zonder toestemming, een handige oplossing is om het wiel met de wielklem te vervangen door het reserve wiel en het wiel met de wielklem mee te nemen, of laten liggen omdat het anders diefstal is. het is natuurlijk de vraag of het slim is, waarschijnlijk is het nummerbord ook wel genoteerd en krijg je alsnog een (hogere)boete.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer een wielklem op jouw auto is aangebracht is hij aard en nagelvast met jouw auto verbonden en daarmee door natrekking jouw eigendom. Dit tot dat hij weer los is gemaakt. Kapot maken om hem te verwijderen is derhalve geen vernieling. Wanneer je het restant daarna netjes langs de stoeprand legt is ook er ook geen sprake van diefstal, je hebt de wielklem immers niet wederrechtelijk weggenomen en overduidelijk niet het oogmerk je als eigenaar over dat onding te gaan gedragen. Enig nadeel achter deze visie, je hebt waarschijnlijk wel een jurist nodig om je te verdedigen omdat je anders met verhoorttrucjes alsnog de mist in zal gaan. Consequent beroepen op je zwijgrecht totdat je door een advocaat wordt bijgestaan is daarom ook noodzakelijk.

Is op deze manier omgaan met ambtelijke waanzin niet onethisch of zelfs crimineel?Nee het is de wet volgen op de zelfde grammaticale manier als dat de beleidsmakers dat hebben gedaan die bedacht hebben dat je om 65ct niet betaald parkeergeld een naheffing van €65 mag opleggen en dan vervolgens ook nog €360,- wielklemkosten mag maken om die naheffing “zeker te stellen.”