Moet een toezichthouder (parkeerwacht) zich identificeren als ik daar om vraag?

Een toezichthouder heeft vandaag een parkeetboete uitgeschreven terwijl ik hem vroeg zich te identificeren. Hij zei "dat staat op de bon". Maar meer dan een verbalisantnummer staat er niet op. Mag hij zo handelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K

Antwoorden (2)

Legitimatie door de politie, toezichthouder of conducteur

U mag de politieambtenaar, toezichthouder of conducteur vragen zich te legitimeren. Dit kan bijvoorbeeld van belang zijn wanneer u een klacht over het optreden wilt indienen.

Klachten over politie bij identificatieplicht

Bent u het niet eens met het optreden van de politie bij het vragen om een identiteitsbewijs, dan kunt u hierover een klacht indienen. Dit doet u bij het regiokorps waar de betrokken politieambtenaar in dienst is. Elk korps heeft zijn eigen klachtenregeling. Bij veel korpsen zijn brochures verkrijgbaar over de klachtenregeling van de politie. De politieambtenaar is verplicht u zijn naam op te geven en zijn legitimatiebewijs te laten zien, als u dat vraagt. In bijzondere gevallen kan een agent volstaan met het opgeven van een nummer (bijvoorbeeld leden van de Mobiele Eenheid).

Toegevoegd na 2 minuten:
Het antwoord: "het staat op de bon" verdient geen schoonheidsprijs.
Ik zal morgen de bron voor je opzoeken.

Toegevoegd na 1 dag:
Zie in de Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren Artikel 2.
Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren Artikel 2
De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
a. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
b. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.

Toegevoegd na 3 dagen:
Het staat in artikel 2
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/geldigheidsdatum_27-01-2014#Hoofdstuk1_Artikel2
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Deze tekst had ik zelf ook gevonden bij rijksoverheid.nl maar ik kon niet meer informatie vinden dan dit. En eerlijk gezegd is het voor mij nog niet geheel duidelijk. Ik heb de beste man meermaals gevraagd naar zijn naam en ik vond het onprettig dat ik geen idee had wie mij nu een boete uitschreef. Daarnaast stelde hij zich bijzonder onprofessioneel op jegens mij waardoor ik het in overweging wil nemen een klacht in te dienen. Of ik dit daadwerkelijk ook ga doen is een tweede.., maar de vraag inzake de identificatie verplichting speelde al de hele dag door mijn hoofd. Nogmaals dank. Prettig dat er iemand mee denkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie Ambstinstructie
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/geldigheidsdatum_27-01-2014#Hoofdstuk1_Artikel2
Er is een verschil tussen identificeren en legitimeren. Identificeren is aantonen wie je bent, legitimeren is aantonen dat iets legitiem is, dat je dat mag.

Een burger moet zich desgevraagd bij een (buitengewoon) opsporingsambtenaar identificeren. Daarbij is het verplicht het identificatiebewijs uit handen te geven. Een opsporingsambtenaar moet zich desgevraagd legitimeren waarbij hij dit enkel hoeft te tonen. Dit hoeft ook enkel bij degene die betrokken is bij dr ambtshandeling, dus niet de vriend die verderop staat en er niets mee te maken heeft. Ook moet de situatie het mogelijk maken, vraag dus niet een agent midden in een opstootje om legitimatie. Die krijg je dan niet te zien.

Als er aan de legitimatieplicht niet is voldaan kan je een klacht indienen bij de instantie waar de opsporingsambtenaar werkzaam is. Dit doet niets af aan de rechtmatigheid van de bon. De constatering van de overtreding blijft immers gelijk.