ik en mijn man hebben een gerechtbrief gekregen met een datum en uur. omdat wij van tafel en bed willen scheiden. is het erg als hij er niet bij is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Nee, hij is niet verplicht te komen, echter vraagt de rechter aan het eind van de zitting of u, of uw man nog iets wil zeggen. Dat kan hij niet meer doen, als hij niet op komt dagen. De rechter neemt het gene er is gezegd door jullie wel mee in zijn/haar beslissing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij heeft je (ex) man zelf ook een dergelijke oproep van de rechter op zijn nieuwe woonadres ontvangen, bij scheiding van tafel en bed is er immers geen sprake meer van samenwonen.
Hij kan dus kiezen of hij al of niet gehoord wil worden en/of een vertegenwoordiger sturen die bewijsbaar door hem gemachtigd is.
Het is ronduit onhandig als hij er niet is en zich niet laat vertegenwoordigen maar hij is niet verplicht te komen/ een gemachtigde te sturen.
Wel kan hij eigenhandig de rechter een brief VOOR de datum van de zaak te sturen waarin hij zijn standpunten uiteen zet. Deze kan bijvoorbeeld voorgelezen worden als hij dat in die brief verzoekt.
Ondanks dat hij misschien niet zou willen verschijnen , heeft hij andere mogelijkheden om zijn zaken uiteen te (laten) zetten.
Wanneer hij te aangedaan is om zijn belangen te komen behartigen is het een betere optie de andere mogelijkheden te benutten.
Echter, wie geen signaal geeft , wordt niet gehoord en dan zal de rechter sterker op uw zienswijze ingaan.
Uit praktijkervaring weet ik dat je je zaak schaadt als je geen verhaal komt doen of dat laat doen.
Ik ken mensen die erg spijt hebben gekregen van het NIET verschijnen.
Ook voor vraagsteller lijkt het me naar zonder de ex te verschijnen, als laatst genoemde wel in staat is zich verstandig en respectvol op te stellen.
Daar hoort m.i. verschijnen in persoon WEL bij!!