Als de politie het zegt, moet je dan stoppen met filmen?

Je ziet vaak filmpjes online waarin politieagenten op straat aan het werk zijn en bijvoorbeeld een paar snotjong in de kraag vat. Geregeld gebieden ze de filmer de camera uit te zetten. Ze willen al helemaal niet zelf in beeld. Sommige agenten worden zelfs agressief en drukken de camera weg.
Wat zegt de wet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
26.7K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot de andere antwoorden: filmen in het openbaar is ALTIJD toegestaan. Een agent mag je niet vertellen dat je niet mag filmen, hoe graag hij dat ook wil. Hij mag je wel vertellen dat je ergens anders moet gaan staan bijvoorbeeld. Maar hij mag nooit zeggen dat je moet stoppen met filmen.

Wat wel kan is dat als je filmt, je camera in beslag genomen wordt in het kader van waarheidsvinding. Heb je bijvoorbeeld beelden waarop te zien is dat een strafbaar feit plaatsvindt, dan kan de politie die camera in beslag nemen om de waarheid aan het licht te brengen. Hier kun je niets tegen doen. Je moet de beelden wel terug krijgen! Hier kunnen wel dagen tot zelfs weken overheen gaan, afhankelijk van de ernst van het feit.

Politieagenten weten vaak zelf niet of ze iemand mogen zeggen dat ze moeten stoppen met filmen. Daarom zijn er agenten die dit wel doen, en die zelfs de camera afpakken als je niet stopt met filmen. Tegen die agenten kun je een klacht indienen, die zal gegrond verklaart worden. Je krijgt dan uiteraard je spullen terug.

Het publiceren van beelden is een ander verhaal. Je mag de gezichten van agenten op internet zetten, zolang dat niet het hoofdonderwerp van het beeldmateriaal is. Je hoeft bij een gebeurtenis dus niet de gezichten uit te wissen. Wanneer iemand echter het specifieke onderwerp is van je beelden, zoals iemand die een ander neersteekt, dan moet je het gezicht van die persoon wel onherkenbaar maken tenzij die persoon toestemming heeft gegeven voor het verspreiden van de beelden.

Bovenstaande is allemaal op basis van wetgeving en jurisprudentie. Iemand die iets anders beweerd, kan je vanuit gaan dat hij er geen gelijk in heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wilco1979
3 maanden geleden
Als dat wel mag. Hoe dit het dan met het filmen in een politiebureau waar een bordje... verboden te filmen op staat? Het is tenslotte een openbare ruimte. Maar we mogen er niet filmen??

Andere antwoorden (4)

Je mag politie altijd filmen, tenzij je ze hindert in het uitvoeren van hun functie. Dus niet als een razende reporter close-ups en diepte-interviews beginnen tijdens een arrestatie.
De politie mag _nooit_ je camera afpakken en de beelden wissen, hier hebben zij het recht gewoon niet toe, ook al denken en beweren zij van wel.

Het wordt pas strafbaar als jij de beelden gaat verspreiden, dus op internet zet, of op een andere manier openbaar maakt. Op dat moment schendt jij het portretrecht van die agent(en), en ben je strafbaar.\
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Dus als ik agenten film die iemand oppakken, dan mag dat nog. Zet ik dat filmpje op bijv. YouTube, dan ben ik strafbaar bezig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan die gezichten onherkenbaar maken met editing software als ze geen toestemming geven hun gezicht herkenbaar te houden. Is niet moeilijk.
Er bestaat overigens nog wel zoiets als nieuwswaarde en ook amateurs kunnen op die grond nog wel een zekere bescherming genieten. Je zal dan wel wat meer moeite moeten doen dan alleen een filmpje van 5 min op youtube posten maar daadwerkelijk een journalistieke meerwaarde duidelijk moeten maken en dat is voor een journalist van de NOS heel wat eenvoudiger dan voor een willekeurige amateur. Het onbewerkte materiaal naar een krant of nieuw zender sturen kan je ook niet zomaar worden aangerekend daar ook dat al heel snel onder persvrijheid valt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord klopt niet, zie mijn antwoord een paar antwoorden naar beneden. Je mag een aanhouding altijd filmen en altijd op internet zetten, zolang het gezicht van de verdachte maar niet herkenbaar in beeld komt (als hij geen toestemming voor het plaatsen heeft gegeven). De agenten mogen wel herkenbaar in beeld. En je mag het gewoon op youtube zetten.
Het is schending van privacy, ik weet niet of dit verboden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een handcamera mag je in principe wel filmen of fotograferen in openbare ruimtes.
Bij het publiceren moet je rekening houden met het portretrecht en de politie heeft daar een bijzondere plaats in.
Je zou eens moeten weten hoe vaak politie-agenten bedreigd worden.
Mijn zoon is bijvoorbeeld expres politieman in een andere stad dan waar hij woont.

De rechtbank heeft eens beslist dat publicatie wel mocht, maar de agenten moesten onherkenbaar getoond worden en hun namen mochten er niet bij vermeld worden. Daarmee kon nog steeds een verslag over de flitsactiviteiten gemaakt worden en werd toch de privacy van de agenten bewaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de politie je sommeert te stoppen met filmen en de hand voor de lens houdt, moet je stoppen. Als je weigert nemen ze de camera in beslag en ze zeggen doodleuk dat er wordt gekeken of er bewijsmateriaal op staat. Daarna krijg je hem terug. Je moet mee naar het bureau en moet wachten in een cel tot ze de camera hebben gecheckt. Ze mogen je maximaal 4 uur vast houden en dit doen ze dan ook. Als je niet meewerkt zul je het weten ook. Wel bieden ze je nog een kopje thee of koffie aan en zeggen dat het nog wel even kan duren, want de computers zijn erg traag, het is erg druk en ze zijn bezet omdat andere dingen prioriteit hebben. Ze mogen de film niet wissen, dan hebben ze een probleem. Als je ze voor de rechter sleept, krijgen zij gelijk, want jij werkte niet mee en ze konden er niets aan doen dat het 4 uur moest duren. Ze hadden je nog wel vriendelijk een versnapering aangeboden, dus je werd netjes behandeld.
amc
14 jaar geleden
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
kletskoek. staan flink wat fouten in je stukje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met andere woorden: als je het filmen belangrijker vindt dan de dreiging om vier uur op een wachtbankje te zitten, moet je vooral blijven filmen. Je kunt er wel een paar uur voor vastgehouden, maar niet vervolgd worden. Er is namelijk simpelweg geen grond voor vervolging. Je filmmateriaal krijg je gewoon terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen enkele grond voor aanhouding.