geldt het wettelijk sociaal minimum ook voor pensioengerechtigden?

Voor de beroepsbevolking wordt de term wettelijk sociaal minimum gebruikt om aan te geven wat wordt gezien als het inkomen dat iemand zou moeten hebben om te kunnen rondkomen. Dit is veelal het bruto bedrag.

Omdat voor pensioengerechtigden allerlei belastingvoordelen gelden zou hetzelfde bedrag leiden tot een hoger besteedbaar inkomen. Daarom vroeg ik me af of er voor pensioengerechtigden misschien een andere norm geldt.

Ik heb zelf het antwoord niet kunnen vinden op de websites van de rijksoverheid.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
ronron1212
10 jaar geleden
Hoezo hebben gepensioneerde meer voordeel?

Antwoorden (3)

Daar geldt niet een andere norm voor. AOW en pensioen zijn heel andere dingen dan bijstand. Voor AOW en pensioen heb je zelf betaald / gespaard. Dat spaargeld krijg je dus gewoon terug.
Voor bijstand heb je niet gespaard. Dat krijg je (gratis) als ondersteuning.
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Voor AOW hoeft niet gespaard of gewerkt te zijn. Er zijn genoeg mensen die nooit gewerkt hebben en als Nederlands staatsburger recht hebben op een volledige AOW-uitkering. Elk jaar woonachtig in Nederland geeft 2% opbouw. Maximum is 50 jaar (15 – 65 jaar) x 2% is 100%
Voor AOW'ers geldt een percentage van het minimumloon, 70% voor een alleenstaande en voor een stel elk 50%. Door de lagere belastingschijf voor deze categorie komen ze netto iets gunstiger uit dan werkenden. Maar premies volksverzekeringen moeten ze achteraf via en aanslag nog wel betalen en op die manier wordt het netto minimuminkomen weer gedrukt. De premies Zorgverzekeringen worden door de werkgever grotendeels gecompenseerd, voor de AOW'ers niet.Verder worden er op het moment belastingvoordelen gegeven aan werkenden, waar de doorsnee AOW'er niets aan heeft en de ouderenaftrek die er vroeger was is ondertussen inkomensafhankelijk is geworden. Al met al komen de werkenden er beter af dan de AOW'ers, die overigens de laatste tien jaar zeker 10 % minder inkomen hebben gekregen omdat pensioenen al jaren niet worden geïndexeerd, terwijl er in die laatste tien jaar wel loonsverhogingen zijn geweest voor wie werkt. De kloof tussen werkenden en AOW'ers is groter geworden. Werkenden staan er een stuk beter voor , zeker dank zij dit kabinet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het sociaal minimum geldt ook voor AOW-gerechtigden.
Als er 100% AOW gegeven wordt is dit inkomen iets boven het sociaal minimum. Voorwaarde voor 100% AOW is dat er van 15-65 jaar in Nederland gewoond moet zijn. Of er in die periode inkomen is gegenereerd is voor de opbouw van het AOW-inkomen niet van belang.

Het komt natuurlijk ook voor dat er géén 100% AOW is, bijvoorbeeld omdat men een aantal jaren of zelfs een groot gedeelte van het leven in het buitenland heeft gewoond. Als er geen andere pensioenuitkering c.q. pensioenvoorziening, komt men in aanmerking voor de AIO, de aanvullende inkomensvoorziening ouderen. Dit is een vorm van bijstand. Het vermogen mag hierbij niet meer zijn dat wat in de wet WWB is bepaald.
fisbel