mijn vraag, mag ik van het abp pensioenfons een hospita kamerverhuur doen,binnen het vrijstellings bedrag van 4748,00 ,of zijn daar haken en ogen? ik

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
ronron1212
10 jaar geleden
wil je als gepensioneerde bijverdienen?
fisbel
10 jaar geleden
@ronron1212:
uw vraag is niet relevant. De kamerverhuurvrijstelling van € 4748 geldt voor alle leeftijden.
Is een vrijgesteld bedrag als er een kamer wordt verhuurd in de Eigen Woning.
ItisILeClerc
10 jaar geleden
van het ABP mag je alles doen, vrijstellingsbedragen doen niet terzake

Antwoorden (3)

Het ABP heeft hier niets mee van doen. Pensioen van ABP is geld wat je ooit zelf hebt gespaard, en wat nu wordt terugbetaald.
Waar je alleen nog mee te maken hebt is de belastingdienst.
10 jaar geleden
Ja hoor, hoe je je inkomen wilt verhogen is je eigen keuze. Je pensioen is immers niet inkomensafhankelijk. De enige die in je geïnteresseerd is is de fiscus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U mag aan hospita kamerverhuur doen. Uw inkomen uit werk, uitkering, AOW of andere pensioenen of inkomens wordt niet gekort als de kamerhuur niet hoger is dan € 4748 per jaar. Er zijn zo nog een aantal voorwaarden waaraan u moet voldoen. Lees de informatie van de Belastingdienst in de bron.
Zo moet de huur in principe langdurig zijn (permanent), dus een verhuur voor bijvoorbeeld een vakantie valt onder een andere regeling.

Als u een huurhuis hebt en u doet aan onderverhuur valt u formeel niet onder de kamerverhuurvrijstelling. Deze betreft immers de vrijstelling van huuropbrengsten bij een Eigen Woning. Maar als de gevraagde huur marktconform is is de huur niet belast. Het komt dus feitelijk erop neer dat tot € 4748 huur ook in deze situatie er geen belasting over de huuropbrengsten hoeft te worden betaald.

N.B: als de kamerverhuur gepaard gaat met andere diensten zoals schoonmaakwerkzaamheden tegen betaling, het verstrekken van maaltijden moeten deze inkomsten wel opgegeven worden. Kosten mogen hierbij in aftrek worden genomen. Deze inkomsten moeten worden opgegeven bij: overige inkomsten.
fisbel