mag je als 17-jarige werken en stoppen met school ?

Ik heb me VMBO-diploma, en wil nu gewoon gaan werken.
Hoe zou je dat met Bureau Leerplicht kunnen regelen ?

Heb vaak gehoord dat veel mensen vroegtijdig stopte, en gingen werken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
35.9K

Antwoorden (5)

officeel ben je verplicht om tot je 18 naar school te gaan
er kunnen wel uitzonderingen gemaakt worden maar daar gelden wel bepaalde regels voor

De vervangende leerplicht geldt voor jongeren vanaf 14 jaar. Burgemeester en wethouders beslissen over een verzoek tot vervangende leerplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe mag je als 17-jarige nog niet helemaal stoppen met school omdat je nog geen startkwalificatie hebt (dat is een overgangsbewijs van 3 naar 4 Havo of van 4 naar 5 vwo, of een mbo niveau 2 diploma). Maar als je aan Leerplicht kunt aantonen dat je bijvoorbeeld 1 dag per week onderwijs volgt, of een LOI-opleiding doet, dan kunnen ze daarmee akkoord gaan. Het is sowieso het beste om contact op te nemen met Leerplicht en met ze te overleggen. Doe je dit niet, dan loop je de kans op een hoge boete (startend vanaf 600 euro). Als je 18 bent, liggen de zaken trouwens heel anders. Je bent dan nog wel officieel leerplichtig, maar Leerplicht zal over het algemeen veel minder dwangmaatregelen inzetten om je naar school te krijgen.

(Dit advies geef ik afgezien van het feit dat ik denk dat je beter wel een vervolgopleiding kan doen hoor. Maar aangezien ik in het mbo werk, weet ik uit ervaring dat er nou eenmaal mensen zijn die school het liefst zo snel mogelijk achter zich laten. Ieder zijn eigen weg, denk ik altijd maar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe ben je léérplichting tot je 16e. Daarna gaat je leerplicht over in kwalificatieplicht. Dit komt erop neer dat je eigenlijk leerplichtig bent tot je 18 wordt, ténzij je eerder een diploma haalt.
Diploma's die tellen voor het laten 'vervallen' van de kwalificatieplicht (en daarmee ook de leerplicht) zijn een havo- vwo- of een mbo-diploma (hoger dan niveau 1).

Hieruit verneem ik dat je nog altijd onder die kwalificatieplicht zal vallen.

Zie onderstaande bron voor uitgebreide informatie over leerplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk hadden die mensen dan een andere diploma, want met je een VMBO diploma mag je (oke natuurlijk met uitzonderingen) op je 17e niet stoppen met school om te gaan werken.

En ik zou het ook niet doen, want waarschijnlijk zul je niet gelijk iets van de leerplicht horen maar pas enkele jaren later. Dan mag je nog even in een bejaarde tehuis gaan helpen of wat papiertjes gaan prikken op straat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de verhalen hier boven allemaal lees, dan vraag ik me af, wat de oficielen leeftijd dan is, dat je leerplichtig bent.
Ik kan je alleen mijn ervaring geven met school, maar dat is een tijdje geleden.
Ik weet niet of de regels intussen verandert zijn.

Ik heb zelf laag beroeps onderwijs gedaan, en heb mijn diploma van de groenschool.
Ik ben geslaagt voor de praktijkvakken dierenhouderij, en bloemschikken.

Toen ben ik een vervolgopleiding gaan doen op de tuinbouwvakschool in Vucht.
Maar daar moest je minimaal 20 uur in de week praktijkervaring op doen, op een stage plek, en die moest je zelf zoeken in de vakantie.
Nou gingen wij de eerste 3 weken van de vakantie naar Turkije.
En toen ik terug kwam waren er geen plekken meer over om stage te lopen, want iedereen had alles al ingepikt.
Dus toen moest ik van school af, en ben ik gaan werken.
En ik heb nooit iets met leerplicht te maken gehad, en ik heb er ook nooit wat van gehoord.

Maar ik vind het wel heel jammer dat ik die opleiding niet af heb kunnen maken.