Is het ophangen van een verwijzing naar de huisregels van de winkel rechtsgeldig?

Bij onze Aldi hangt alleen maar een bordje op het raam: "Bij het betreden van deze winkel gaat u akkoord met de (bij de KvK gedeponeerde) algemene voorwaarden en huisregels van Aldi Holding B.V." Voor de rest zijn er nergens inhoudelijk deze huisregels te vinden. Mijn vraag is: is het ophangen van een verwijzing rechtsgeldig, zonder deze regels daadwerkelijk bij de ingang van de winkel te plaatsen? Dit na een conflict met de beveiliger over de -volgens mij- ongeautoriseerde tassencontrole. Hij beweert dat ik strafbaar ben "omdat regels de regels zijn; kijk maar bij de ingang". Ik mag mij niet opnieuw laten tonen in de winkel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Poet
10 jaar geleden
Het NL wetboek hangt toch ook niet bij de grens?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de ingang moet de klant wel kenbaar gemaakt worden op het feit dat er tassencontrole wordt gehouden. Dan nog hoef je hier niet aan mee te werken,ze mogen niet in je tas kijken,alleen de politie is hiertoe bevoegd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@ Poet
Dat is niet nodig. We worden, in beginsel, toch al geacht de hele wet te kennen. Waarom zou je hem dan ook nog eens op moeten hangen ?
;-)

Antwoorden (1)

Als er verwezen wordt naar huisregels of algemene voorwaarden, moet daar bijstaan dat deze ter inzage liggen.
Algemene voorwaarden zijn alleen van toepassing als de gebruiker de wederpartij een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen (art. 6:233(b) BW). Dit kan op drie manieren:

De gebruiker kan de wederpartij voor of bij het sluiten van de overeenkomst de algemene voorwaarden ter hand stellen. (art. 6:234(1)(a) BW)
De gebruiker kan voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij bekendmaken dat de voorwaarden ter inzage liggen (art. 6:234(1)(b) BW).
Bij een elektronische overeenkomst (zoals een koop op afstand) moet de gebruiker niet alleen de algemene voorwaarden elektronisch beschikbaar stellen, maar ook zorgen dat de wederpartij de algemene voorwaarden op kan slaan.

Wie voorwaarden wil stellen bij een overeenkomt, moet dat natuurlijk vooraf doen. Later nog eens komen met voorwaarden is niet de bedoeling. Dit geldt natuurlijk ook voor algemene voorwaarden. Pas na het sluiten van de overeenkomst dit doen, is simpelweg te laat. Een klassiek geval is algemene voorwaarden meesturen met de factuur. Deze komt pas (veel) later dan het moment dat het contract gesloten wordt. Die algemene voorwaarden zijn dus niet van toepassing. Algemene voorwaarden op de achterkant van het contract zijn nog net op tijd.

Het is niet altijd goed mogelijk om de algemene voorwaarden aan iedere klant ter hand te stellen. In de supermarkt komen zo veel klanten dat dit erg veel tijd zou kosten. Bovendien hoeven de meeste supermarktklanten niet elke keer die voorwaarden vooraf te lezen. Het zou dus niet redelijk zijn om dan te eisen dat de cassière toch elke keer het papier met de voorwaarden zou moeten overhandigen.

De wet zegt dan ook dat als elke keer overhandigen redelijkerwijs niet mogelijk is, het genoeg is om bekend te maken dat de algemene voorwaarden ter inzage liggen.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er tassencontrole wordt gehouden dan moet de winkelier dit voor het betreden van de winkel aangeven d.m.v. van een bord o.i.d. waarop dit duidelijk voor de klant te zien is voordat deze de winkel betreedt.