Kun je een bijstand uitkering krijgen als je een eigen huis hebt.?

Wij hebben een eigen huis en de hypotheek is volledig afgelost. Wij hebben dus geen schulden. Mijn partner werkt 20 uur per week en ik heb een ww uitkering tot april 2015. Van zijn inkomen kan mijn partner mij niet onderhouden. Omdat wij beiden een chronische aandoening habben (diabeet en hartpatiënt) kunnen we geen leningen e.d. afsluiten. Hebben we recht op aanvullig tot bijstandnivo of moet ik het huis uit ? Ik heb er slapeloze nachten van. We hebben 30 jaar zuinig geleefd(geen kinderen) en beiden altijd gewerkt om het huis af te betalen en ik zou er vreselijk graag willen blijven wonen.

Waar kan ik (gratis) terecht voor advies ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
10.1K
bamibal
10 jaar geleden
Dat lijkt me inderdaad geen fijn vooruitzicht. Maar als je tot april 2015 WW hebt, heb je nog een dik jaar de tijd om op een andere manier voor een inkomen te zorgen. De economie trekt weer wat aan, dus dat zou moeten kunnen lukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik solliciteer me tepletter. Maar ik ben 55 + ,diabeet en geen diploma"s. Zelfs callcenters reageren niet op mijn sollicitaties.

Antwoorden (1)

Eigen vermogen bijstandsuitkering
Voor de bijstandsuitkering geldt een inkomenstoets. Eventuele inkomsten worden in vermindering gebracht op de uitkering. Pijnlijker is de vermogentoets. Het bedrag aan eigen vermogen (spaargeld) dat iemand in de bijstand mag hebben, is namelijk gering: €5.480 voor een alleenstaande en €10.960 voor een echtpaar of eenoudergezin.

Als het vermogen hoger is dan dit bedrag, moet dit vermogen eerst worden opgemaakt. Daarna kan de bijstandsaanvraag worden herzien.

Bijstandsuitkering en eigen huis
Een eigen huis wordt beschouwd als onderdeel van het vermogen. Het vermogen dat in het huis zit , bestaat uit de verkoopwaarde van het huis min de hypotheek die nog niet is afgelost. Dat zou betekenen dat iemand die in de bijstand komt, zijn huis zou moeten verkopen en de overwaarde zou moeten “opeten”. Als u een aanvraag doet, zal de gemeente beoordelen hoeveel overwaarde er in het huis zit.

Overwaarde huis
Als de overwaarde van de woning lager is dan €46.200, kunt u recht hebben op een bijstand, mits u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U woont zelf in de woning
Van u kan niet worden verwacht dat u uw woning verkoopt of een extra hypotheek afsluit

Maar als u niet voldoet aan beide voorwaarden, kan de gemeente u dwingen tot het afsluiten van een krediethypotheek. De bijstand wordt dan verstrekt in de vorm van een lening.

Overwaarde hoger dan €46.200
Als de overwaarde boven de grens van €46.200 uitkomt, wordt de bijstand sowieso verstrekt in de vorm van een lening: de krediethypotheek.

Krediethypotheek en bijstand
Als u een krediethypotheek afsluit, kunt u in uw woning blijven wonen. De gemeente verstrekt dan een bijstanduitkering, maar deze is in feite een lening die moet worden afgelost. De overwaarde van uw huis dient als onderpand voor het leenbedrag. Dat wil zeggen dat de gemeente het recht heeft om de woning te verkopen als u niet betaalt.

Als er zoveel aan bijstand geleend is dat de waarde van het eigen vermogen in de woning opgemaakt is, dan wordt de bijstand weer een uitkering in plaats van een lening.

Terugbetalen krediethypotheek bijstand
De lening moet worden afgelost als de lener uit de bijstand is. Tijdens de bijstandsperiode en in de tien jaar van de aflossing wordt er geen rente berekent.
escape
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Afdoende infomatie. In onderstaande link zijn actuelere bedragen opgenomen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wanneer-heb-ik-recht-op-bijstand.html