mag de arbo voorbij gaan aan advies specialist ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Arboarts wil me om te beginnen 2 x 2 uur laten werken.
Morgen eerst terug naar de orthopeed omdat ik amper meer kan lopen veel pijn heb, vele pijnstillers werken niet meer.
eerst eens kijken wat hij gaat zeggen.
5 maanden geleden de rug vastgezet, maar nog niet herstelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal eerst maar eens afwachten wat de orthopeed gaat zeggen
De arbo heeft me niet eens onderzocht
Dus kan zeker geen diagmose stellen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat heeft de orthopeed verteld?

Antwoorden (2)

Strikt medisch gezien niet, dan zal de arboarts net als de huisarts, meestal het advies van de specialist opvolgen. Zit hier een verschil van mening in, dan is het verstandig dat je toestemming geeft, je medische gegevens in te zien, zodat de arboarts dit kan bespreken met de specialist.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat het om een bedrijfsarts of arboarts.
Ik maak dit onderscheid omdat arboarts geen synoniem is voor bedrijfsarts. Bedrijfsarts is een beschermde titel voor sociaal geneeskundige specialisten. Bedrijfsartsen zijn in het BIG-register als 'arts' met specialisme 'arbeid en gezondheid - bedrijfsgeneeskunde'.

De arboarts is een basisarts, zonder verdere opleiding en zeker geen specialist maar worden door een verzuimbureau ingezet.

De hersteldmelding van een bedrijfsarts geldt alleen als advies aan de werkgever, een arboarts heeft veel minder bevoegdheden dan een bedrijfstarts. Dan geldt zijn melding zeker alleen maar als een advies.
Het is de werkgever die samen met u beslist of u weer aan het werk kan of niet en samen met u een werktraject vaststelt. Dat kan natuurlijk n.a.v. een advies van de arboarts zijn, maar het blijft een advies.

Wordt u het niet eens met uw werkgever, dan kunt u een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV.
Een arts of een arbeidsdeskundige van UWV kijkt dan naar de situatie.
Het deskundigenoordeel van UWV kan doorslaggevend zijn, maar is niet bindend.
Als u het niet eens bent met het UWV-oordeel en u kunt aan de hand van een aantal andere medische verklaringen aantonen dat u echt niet in staat bent om te werken, dan kan de kantonrechter uw argumenten overnemen, maar het deskundigenoordeel speelt in de regel een doorslaggevende rol.

Toegevoegd na 2 uur:
Nog even een aanvulling betreffende de positie van de arboarts:
een arbo arts kan weinig, is alleen een adviseur voor de werkgever en wil de werknemer zo snel mogelijk aan het werk hebben.
De arboarts heeft een moeilijke positie, de facturen ( of die van de Arbodienst of het verzuimbureau) worden door de werkgever betaald. Die werkgever is klant en klant is koning. Voldoet een arboarts niet aan de wensen van de werkgever dan kan deze een andere eisen of naar een andere arbodienst gaan.
Hier is nog een site van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid inzake re-integreren bij langdurige ziekte of lang verzuim. Het is een bedrijfsarts die vaststelt wat de werknemer medisch gezien nog aan werk kan verrichten. Maar de eindbeslissing ligt bij u en de werkgever samen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nou het is een vreemde zaak.
de Arbo zegt dat ik therapeutische werk kan doen.
de weekeind arts zegt dat ik moest blijven liggen en terug gaan naar mijn orthopeed
Overigens heeft de Arbo me vrijdag niet eens onderzocht.
en zondag kwamen er twee artsen van het ziekenhuis langst.
Maar ze wil me dan toch maar aan het werk zetten. Maar eerst strak eens naar de orthopeed kijken wat hij kan vinden waar de heftige pijn vandaan komt
De arbo gaat gewoon voorbij aan adviezen van andere artsen.
Nu zullen ze als ik niet mijn therapeutisch werk ga doen het loon wel stop gaan zetten .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan gebeuren dat men het niet eens is met het re-integratieplan of met het tempo van de re-integratie. Of men vindt dat de werknemer bepaalde werkzaamheden nog wél kan doen, of deeltijd kan werken, maar de werkgever denkt daar zelf anders over. Ook in deze gevallen kan men een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ziek/ik_ben_ziek_en_heb_een_werkgever/reintegratie_tijdens_ziekte/deskundigenoordeel.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vandaag bij de orthopeed geweest.
er komt een mri scan.
tot die tijd rustig aan doen en morfine gehad voor de heftige pijn.
advies even lopen en zitten en zoveel mogelijk liggen.
dit geeft het minste pijn.
alles gemeld bij de arbo, eens kijken op haar reactie.
blijft ze bij haar standpunt dat ik moet werken ga ik de uwv deskundig oordeel aanvragen
haar vertelt dat ze mijn gegevens mag opvragen bij de orthopeed.