Hoe bewijs je dat iets werk is en geen vrijwilligerswerk ?

In een andere vraag ( http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/carriere-werk/werkgever-onbetaald-werken-zijnde-proeftijd.482153 ) is iemand onder het mom van "proeftijd" zonder loon aan het werk gezet.

Schandalig natuurlijk !

Maar wat ik me afvraag hoe het dan zit met vrijwilligerswerk ? Daar wordt je ook niet voor betaald, sterker nog soms wordt er zelfs nog commercieel winst op gemaakt.

Wanneer is een werkgever verplicht een werknemer te betalen en wanneer is het vrijwilligerswerk. En hoe bewijs je dat voor een rechtbank ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het systeem weigert mijn antwoord te plaatsen, tot 3 x toe. Antwoord:
Voor vrijwilligers werk mag je een onkostenvergoeding ontvangen en een jaarlijks feestje met een cadeautje [of een van de twee].
Zodra je betaald wordt is het geen vrijwilligers werk meer. Reden : zodra het betaald wordt is het regulier werk, dan neemt een vrijwilliger dus de arbeidsplek van een werkeloze in... en dát mag niet!
ronron1212
10 jaar geleden
De vrijwilliger mag tot maximaal 1500 euro per jaar ontvangen
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@jodokus52 en @ronron1212
Dank voor jullie reaktie. Maar het gaat hier juist om iemand die in een gewone baan 3 maanden aan het werk wordt gezet en onder het mom van "proeftijd" geen loon ontvangt. Dat kan natuurlijk niet ! Maar ik trek nu de vergelijking met een vrijwilliger. Die doet ook werk waar hij/zij niet voor betaald wordt. En dat vinden we allemaal prima en normaal. Nu ga speel ik even advocaat van de duivel en redeneer even dat de betreffende werknemer als "vrijwilliger" beschouwd kan worden. Hoe moet een rechter nu de werkgever die in het geval hierboven aanpakken zonder ook het gewone vrijwilligerswerk onmogelijk te maken ? Waar zit juridisch het verschil ?
ronron1212
10 jaar geleden
een vrijwilliger werk niet in een commerciële organisatie. Eén vrijwilliger heeft een vrijwilligers contract en werk geen hele dagen en ook niet full time. Een werknemer heeft een arbeidscontract en meestal daar in vermeld een proeftijd en loon.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@ronron1212
Daarom verwijs ik ook naar de originele vraag. In het geval waar ik het over heb is juist geen contract aanwezig en mondeling "geregeld".
ronron1212
10 jaar geleden
Er moet een contract zijn anders is er niets.

Het beste antwoord

Om iets onder de vrijwilligersregeling te kunnen brengen, moet aan bepaalde eisen worden voldaan. Zo mag het werk niet bij wijze van beroep worden gedaan, mag de vergoeding omgerekend niet meer dan eur 4, 50 per uur bedragen, niet meer dan eur 150.- per maand en eur 1500.- per jaar. Verder is van belang dat de organisatie waarvoor de vrijwilliger werkt niet onder de vennootschapsbelasting valt (uitgezonderd sportverenigingen en ANBI's). Door de combinatie van deze voorwaarden valt al zeer veel af, waaronder alle 'gewone' bv's en nv's. Daar kan de vrijwilligersregeling dus niet worden toegepast.
Er is sprake van 'gewoon' werk als sprake is van loon (minimaal het minimumloon), van de verplichting om persoonlijk arbeid te verrichten en van een gezagsverhouding. Een werknemer kan niet iemand naar zijn werk sturen terwijl een vrijwilliger zich wel kan laten vervangen. Een werkgever kan regels stellen m.b.t. werk- en rusttijden, vakantie. Hij moet loon doorbetalen bij ziekte, enz.
De bedoeling van de werkgever is dat er een zo hoog mogelijk resultaat komt tegen zo laag mogelijke kosten en dat de werknemers daaraan bijdrage.
Vrijwilligerswerk doe je om iets positiefs bij te dragen aan de maatschappij, waar je zelf ook gelukkiger van wordt. Dat je er soms een vergoeding voor krijgt is leuk maar niet het vooropgezette doel. Werken voor een baas doe je om geld te verdienen en hopelijk met zoveel mogelijk plezier. Maar niet iedereen zou zijn werk blijven doen als hij geen salaris meer kreeg.

Kortom: omstandigheden zijn totaal verschillend en de regels ook.
Computoon
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Sportverenigingen, ANBI's en ook culturele instellingen en kerkgenootschappen hoeven meestal geen vennootschapsbelasting te betalen. Er geldt een beperkte belastingplicht. Een stichting, vereniging of vergelijkbare organisatie hoeft alleen in bepaalde situaties aangifte vennootschapsbelasting tedoen. Zie de link van de Belastingdienst.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/vennootschapsbelasting/aangifte_vennootschapsbelasting/wanneer_aangifte_vpb_doen
Computoon
10 jaar geleden
Inderdaad. In het geval een sportvereniging of ANBI wel vennootschapsbelastingplichtig is kan nog steeds de vrijwilligersregeling worden toegepast als aan de eisen daarvoor wordt voldaan. Bij andere vpb-plichtige organisaties niet. Dat heb ik duidelijk willen maken. Waarom die uitzondering voor sportorganisaties er is begrijp ik niet, een sportorganisatie die in de vorm van een bv zou worden gedreven lijkt me ook een 'gewoon' bedrijf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima onderbouwd, plus.