Wat gebeurt er als je een eigen huis hebt en in de bijstand komt?

Ik heb een kennis die een eigen huis heeft en onzeker is of hij over een jaar nog werk heeft. Op dit huis zit wel een hypotheek, als hij na 6 maanden ww in de bijstand komt wordt de hypotheek er dan van afgetrokken? Of kijkt de sociale dienst alleen naar de WOZ waarde en moet hij het huis dan "opeten" en blijft de hypotheek als restschuld staan? En wat gebeurt er als hij niet meteen een koper vindt, krijgt hij dan uitstel of houden ze daar geen rekening mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
ronron1212
10 jaar geleden
hoezo 6 maanden ww?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt inderdaad niet, moet max. 24 maanden zijn vanaf 2016..

Het beste antwoord

Ook met overwaarde kan men een bijstanduitkering krijgen als er onvoldoende inkomen is. Van deze overwaarde wordt in 2014 maximaal € 49.400 niet meegerekend. Is de waarde van het huis, verminderd met de nog af te lossen hypotheek, hoger dan het maximumbedrag? Dan kan de gemeente een bijstandsuitkering toekennen op basis van een lening. Deze lening heet krediethypotheek en is in feite een bijstandsuitkering. Het leenbedrag wordt op een aparte rekening gezet en uitbetaald door de Sociale Verzekeringsbank.

Als er zoveel aan bijstand geleend is dat het eigen geld in het huis “op” is, dan gaat de bijstand over in een uitkering. Als men uit de bijstand is moet uiteindelijk de lening worden terugbetaald. Dat kan ook gebeuren als het huis wordt verkocht.

De krediethypotheek is een lening onder zachte voorwaarden. De lening hoeft pas te worden afgelost als de lener uit de bijstand is. Bovendien wordt er in de tien jaar van de aflossing en tijdens de bijstandsperiode geen rente berekend.

Niet altijd is er overwaarde op de woning. En niet altijd is er bijstand. Als men bijvoorbeeld door werkloosheid minder inkomen heeft en de woonlasten (hypotheekrente) niet meer kan betalen kan er onder voorwaarden woonkostentoeslag gegeven worden. (inkomen zakt onder sociaal minimum)
Woonkostentoeslag is een vorm van bijzondere bijstand en wordt aangevraagd bij de sociale dienst De maandelijkse toeslag lijkt op het verstrekken van huurtoeslag. Per gemeente verschilt de periode waarin woonkostentoeslag mogelijk is.

Aan de verlening van deze bijzondere bijstand wordt vaak door de gemeente de verplichting verbonden, dat de belanghebbende alles in het werk stelt om goedkopere woonruimte te verkrijgen, die het best overeenstemt met de eigen financiële omstandigheden en mogelijkheden. Heeft de eigenaar zijn woning niet binnen het jaar kunnen verkopen én heeft hij er alles aan gedaan om het huis te verkopen en andere woonruimte te zoeken, kan de woonkostentoeslag (meestal) worden voortgezet. Het is niet de bedoeling om de klant te bewegen op korte termijn de woning met verlies (ruim onder de waarde) te verkopen.

Als men 50 is kan er bijstand worden gegeven: de IOAW. Deze verdwijnt in 2015 (waarschijnlijk) en wijzigt in de IOW. De leeftijd voor de IOW wordt opgetrokken naar 60 jaar. Ook voor de IOW geldt dat het vermogen van betrokkene (en partner) vrijgelaten wordt.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/uitkering-oudere-werklozen-ioaw-iow-ioaz/ioaw-iow-ioaz-uitkering
fisbel
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Voor mensen met een bijstandsuitkering die valt onder de IOAW (Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers – vanaf 50 jaar) geldt dat in tegenstelling met de 'gewone' bijstandsuitkering niet wordt gekeken of er vermogen is. Dat wil zeggen dat het niet uitmaakt hoeveel spaargeld er is en of er een eigen huis (met overwaarde) is. De eventuele overwaarde op de woning hoeft niet te worden 'opgegeten'
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi compleet antwoord! Het zal met de huidige huizencrisis denk ik wel vaak voorkomen dat verkopen bijna onmogelijk is en het huis al 'onder water' staat. Wat een rotsituatie.

Andere antwoorden (1)

Dat ligt ook aan de leeftijd van je kennis. Was hij ouder dan 50 toen hij ontslag kreeg dan kan hij in de IOAW komen. Dit betekent dat niet naar het vermogen van de persoon gekeken wordt. Geen probleem dus als je een huis of auto hebt. Onder de 50 wordt wel naar het vermogen gekeken, en dat heeft dan wel invloed op de uitkering.

Toegevoegd na 42 seconden:
Dus dat betekent dan waarschijnlijk wel dat het huis verkocht moet worden
anneliez