er is een kind geboren en via de tussenpersoon wordt een levensverzekering aangevraagd. is bij de aanvraag het bsn nummer noodzakelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Nee, bij de aanvraag van een kapitaalverzekering (leven) is het BSN niet nodig.

Als de verzekering op het leven van de baby wordt gesloten moeten de begunstigden, meestal de verzekeringnemer en diens aangewezen opvolgers, zich wel afdoende kunnen legitimeren bij de maatschappij waar de verzekering wordt ondergebracht.
Dit gebeurd dan d.m.v. foto kopieën van de legitimatiebewijzen die aan de aanvraag worden gehecht.

Het BSN is wel nodig als de verzekering onverhoopt tot uitkering moet komen, dit is dan nodig om wanneer toepasselijk de verschuldigde ingehouden belastingen af te kunnen dragen of een melding te kunnen doen van een uitgekeerd bedrag groter dan 25.000 euro.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Heeft u een bron
fisbel
10 jaar geleden
van deze meldingsplicht van € 25.000?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het kader van de integriteit financiële markten is iedere financiële instelling verplicht om bedragen die contant betaalbaar worden gesteld vanaf 15.000 euro, te melden. Ongeacht of deze bedragen aan of door bedrijven of particulieren worden betaald uit hoofde van een geleverd financieel product of overeenkomst. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/integriteit-financiele-markten Het voert te ver om de vele 10 tallen links hier te gaan quoten maar de strekking is dat grotere bedragen die in het vrije verkeer terecht komen gescreend moeten worden.