Mag mijn ex de kinderen alleen laten snachts terwijl zij werkt in de vaste nacht?

Mijn kinderen wonen bij mijn ex, en komen om de 14 dagen een weekend bij mij en mijn vriendin.
Nu vertellen de kinderen mij dat zij snachts alleen gelaten worden als hun mama de nacht op gaat (vaste nacht, dus elke nacht.)
De kinderen zijn 13j (17/02/2000) 12j (27/03/2001) en 11j (03/01/2003)
Kan dit zomaar??
En wat kunnen wij daar aan doen?
De verstandhouding tussen mij en mijn ex is niet zo goed, zij krijgt altijd haar zin.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt mij een mooie zaak om met het AMK en Jeugdzorg te bespreken!

Antwoorden (3)

Er is geen vaste wetgeving over vanaf welke leeftijd kinderen alleen gelaten mogen worden. Wellicht worden de kinderen wel geïnstrueerd wat ze kunnen doen als er iets is, bijvoorbeeld doordat ze een telefoonnummer hebben of de buurvrouw houdt een oogje in het zeil. Het enige dat je er aan kunt doen is hierover in gesprek gaan met uw ex, eventueel zelf of wellicht via mensen om u heen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Tot hun 18e ben je als ouder verantwoordelijk. De overheid kan dit zelfs strafbaarstellen. Onder de twaalf jaar leidt dit bij de rechtbank tot veroordeling. Boven de twaalf jaar is dit afhankelijk van jurisprudentie en uitspraak van de rechtbank. Dit is opgenomen in artikel 225. Zie voor toepassing de bron.
Om te beginnen zou ik je ex schriftelijk meedelen dat je haar aansprakelijk stelt indien er iets voorvalt. En afhankelijk van je gevoel hierbij overwegen juridische stappen te ondernemen met behulp van rechtsbijstand of een advocaat.

Toegevoegd na 35 seconden:
Bedoelde artikel 255
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Maar heeft in het verleden al wel dienst gedaan om tot veroordeling te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee wat het antwoord op de vraag: Kan dit zo maar? En dat kan dus niet. Je hebt een verantwoording. En wie kan aannemelijk maken dat ik kind dat slaapt niet in een hulpeloze toestand is?
ik vind het nogal onverantwoordelijk om als ouder je kind alleen te laten gedurende de hele nacht.
als uw kinderen dit tegen de politie en/of advocaat durven te zeggen en dat ze het niet fijn vinden dat ze alleen gelaten worden (dus ook bang worden) kan de advocaat/politie in actie komen om de kinderen bij u te laten plaatsen. dit gaat namelijk om de veiligheid van de kinderen.
maar ik zeg wel met nadruk: de kinderen absoluut niet dwingen om het te vertellen.
u kunt ze vragen of ze dan ook bang zijn, dat ze dan alleen zijn en vragen of ze het willen vertellen tegen politie/advocaat.
daarna kunt u vragen wat u dan het beste is voor de kinderen: bij de moeder laten of de kinderen bij u.