Een polsband als teken van verbod om alcohol te drinken onder de 18, is de eigenaar dan alsnog verantwoordelijk?

Wanneer je als cafe eigenaar een entree gebod oplegt voor het dragen van een polsbandje onder de 18 wat geen alcohol drinken betekent, maar deze jonge gast toch wordt betrapt met alcohol in zijn of haar handen. Is dan de eigenaar verantwoordelijk voor de boete?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, het is de cafe-eigenaar enkel niet toegestaan om drank te verkopen aan mensen die nog geen 18 zijn, of aan mensen die al wel 18 zijn maar waarbij men redelijkerwijs het vermoeden kan hebben dat de drank bestemd is voor iemand die nog geen 18 is.

Zie artikel 20 lid 1 in de bron.

Toegevoegd na 4 minuten:
Even voor de duidelijkheid, degene die de drank schenkt is verantwoordelijk voor de leeftijdscontrole, dus als aan iemand van onder de 18 drank wordt verkocht is de eigenaar verantwoordelijk, ongeacht of diegene wel of geen polsband draagt. Maar als iemand onder de 18 in zijn café drank krijgt dat door een ander is gehaald niet, tenzij hij dat had kunnen vermoeden redelijkerwijs, maar die kans is vrij klein in een volle kroeg.