Als mijn hospita komt te overlijden, wat zijn dan de gevolgen voor mij als huurder zonder contract?

Ik huur zonder contract, meer dan 3 maanden en sta ingeschreven op het adres met schriftelijke toestemming van de hospita.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K
Antoni
10 jaar geleden
Goeie vraag! Ik ben benieuwd naar het antwoord! + 1 voor je vraag!

Het beste antwoord

Ook huurders zonder schriftelijk huurcontract hebben huurbescherming. Een mondelinge afspraak is namelijk ook geldig, alleen is de bewijslast bij geschillen moeilijker. Er gelden speciale regels voor hospitakamers, studenten en voor tijdelijke huur. De verhuurder kan dan soms makkelijker opzeggen.
De eerste 9 maanden van de huurovereenkomst heeft u geen huurbescherming. Voor de huur van een hospitakamer geldt namelijk een proeftijd van 9 maanden. Uw verhuurder kan dan zonder opgave van reden de huur opzeggen. De verhuurder moet hierbij wel rekening houden met een opzegtermijn van 3 maanden.
De verhuurder is, na het overlijden van de hospita, de erfgenaam van het gebouw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij overlijden van de hospita-eigenaresse zijn haar erfgenamen de eigenaren van het huis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, ik formuleerde mijn laatste zin vaag. Wat ik bedoelde is dat de erfgenaam na het overlijden van de eigenaar/verhuurder zelf eigenaars/verhuurder wordt.

Andere antwoorden (2)

Als er sprake is van een hospita/verhuurder die zelf huurt, dan is de eigenaar van het huis volledig gerechtigd om je te verplichten weg te wezen. Zelfs als je kunt bewijzen dat je een huurcontract hebt, bij voorbeeld door het kunnen overleggen van kopieen van huurbetalingen per bank naar de hospita/verhuurder.
Het zou (theoretisch) kunnen dat de verhuurder schriftelijk heeft ingestemd met beroepsmatige verhuur, maar daar heb jij niets aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doorgaans geeft de verhuurder je een contract, maar dat hoeft niet; een mondelinge overeenkomst is ook geldig. Met drie betalingen kan je ook bewijzen dat je een kamer huurt. Als je hospita komt te overlijden heb je wellicht dus dezelfde rechten als iemand met een contract. De erfgenamen treden van rechtswege in de plaats van de verhuurder en de huurder heeft huurbescherming. De erfgenamen kunnen wel op de normale opzeggingsgronden de huur beëindigen via de rechter (op grond van dringend eigen gebruik bijv., of slecht huurderschap waaronder wanprestatie, ernstige overlast etc.).
Maar als de erfgenamen de woning verkopen, kan de koper zoiets pas na 3 jaar doen (koop breekt geen huur). Enkel wegens slecht huurderschap (huurachterstand van 3 maanden of meer, ernstige overlast etc.) kan de koper de overeenkomst eerder ontbinden. Ook dat moet weer via de rechter.
De opzeggronden vindt u terug in artikel 7:274 en verder van het Burgerlijk Wetboek.