Mag een gemeente (zonder aankondiging) een beweegbare webcam ophangen in de publieke ruimte?

Vanochtend zag ik dat er een Axis PTZ-camera op het plein werd geïnstalleerd door een bekend webcambedrijf. A: Er hangt helemaal geen bordje dat er camera's hangen, en B: Alle gezichten zijn helemaal onbelemmerd zichtbaar door de HDTV-kwaliteit (weet ik toevallig, want alle Axis-domes zijn HDTV). Mijn vraag is: is dit wettelijk toegestaan? (Vooral omdat de beelden gewoon online beschikbaar zullen zijn; want anders had de gemeente net zo goed een ander bedrijf in kunnen schakelen.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In beginsel mag het niet tenzij aangekondigd.

Volgens de 1e bron is een camera die goed zichtbaar is gelijk aan een aankondiging.

Dus dan mag het, zolang het geen verborgen camera is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een bord is enkel nodig als het cameratoezicht betreft, wat het plaatsen van een camera is om de openbare orde te bewaken. En als de beelden die de camera maakt niet opgeslagen worden heeft men ook niet met de wet bescherming persoonsgegevens te maken. Vaak worden de camera's ook nog wel zo ingesteld dat er maar beperkt ingezoomd kan worden op mensen.