Stel dat er flink was geknoeid met de kilometerteller van mijn pas gekochte auto, is er dan sprake van bedrog?

Het gaat om een fors aantal km's. Ik zie op internet dat de overeenkomst ontbonden kan worden conform artikel 7:5 BW, maar dat heeft toch niets met bedrog te maken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het artikel 7:5 BW heeft inderdaad niets met plegen van bedrog te maken. Het omschrijft alleen maar wat wordt verstaan onder “ consumentenkoop”.

Artikel 5 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek definieert het begrip Consumentenverkoop als volgt: particuliere koper versus professionele verkoper van een roerende zaak. Dus bv. de koop van een auto bij een garagebedrijf.
Koopt men als particulier een auto van een andere particulier dan is er geen sprake van consumentenverkoop en kan de weg tot het verbreken van de koopovereenkomst een lange moeizame weg worden.

Indien men een auto heeft gekocht en wil men de verkoper aanspreken over de eventueel teruggedraaide kilometerstand dan is het van belang dat de koop van de auto valt onder het begrip consumentenverkoop, dus gekocht bij een professionele verkoper.

Is de auto gekocht van een particulier en heeft men zelf de kilometerstand niet vooraf gecheckt via de Nationale Auto Pas, dan is de verkoper alleen aansprakelijk als hij op de hoogte was. Dat bewijs is moeilijk te leveren. Alleen als dat lukt kan de koopovereenkomst worden ontbonden.

Staat er op de koopvereenkomst: 'kilometerstand onlogisch' of is er niets ingevuld dan kan men de verkoper niet aanspreken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het betekent dat bij een bepaalde mate van bedrog de koop ongedaan kan worden gemaakt en de koper zijn geld terug kan eisen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk is dat bedrog als dit terugdraaien niet vermeld is bij de verkoop,
Dit wil niet zeggen dat de verkoper de bedrieger is want die kan hem ook in goed vertrouwen hebben gekocht. Maar ergens heeft er iemand bedrog gepleegd.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus stel dat de verkoper de 2e eigenaar was van de auto en niet wist van de hoge km-stand dan kan de koper alleen de overeenkomst ontbinden en niet vernietigen. Dan neem ik dat ook mee in de schoolopdracht. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer je iets verkoop waar bedrog mee is gemoeid, dan ben je mede schuldig, ook al wist je daar niet van. Dan is het aan de verkoper om aan de rechter te bewijzen dat hij het niet wist,
Stel nu in uw geval dat je de auto zou doorverkopen dan wordt je ook medeplichtig aan frauduleuse praktijken.
Ich habe das nicht gewust, geld hier dan ook niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/kilometerstand-van-tweedehands-auto-klopt-niet. Op deze site wordt geadviseerd om de overeenkomst te ontbinden. Is het dan niet slimmer om de overeenkomst te vernietigen op grond van bedrog?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je wil ontbinden op basis van bedrog dan zal dan via de rechter moeten gebeuren omdat je dan iemand beschuldigd van bedrog
Extreem genomen, stel dat je een wagen koop en enkele dagenhoor je dat de verkoper met deze wagen een moord heeft mee begaan en jij alleen weet dat. Ga dan maar eens een verkoop proberen te laten ontbinden, op basis van dat er een moord mee is gepleegd. Je kan wel naar die eigenaar gaan en die zal mischien wel akkoord mee gaan, maar denk er aan dat die wagen op dat moment op uw naam is ingeschreven en dat die officieel nu uw eigendom is. Hierdoor is er ook bekend dat jij die auto hebt gekocht. Ook de koper is medeplichtig wanneer hij een voertuig koopt waarmee een misdaad of fraude is gepleegd. Op dat moment zit je goed in de sh+t en zal je de politie moeten waarschuwen.
Dus nu ben je ook al schuldig aan het aankopen van een wagen waar mee geknoeid is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@WestWoodland, in jouw voorbeeld (gekocht van 2de eigenaar) kan de nieuwe koper niet zomaar het contract ontbinden als de 2de eigenaar een particulier is. Deze koop valt niet onder het begrip "consumentenkoop". Wat betreft kilometerstand, zie bij mijn antwoord. Een contract "vernietigen" geldt voor heel andere zaken. De overeenkomst moet dan "nietig" zijn. Geen rechtsgeldigheid hebben.
Een overeenkomst is bijvoorbeeld (gedeeltelijk) nietig als deze door inhoud of strekking strijdig is met de openbare orde en goede zeden, of als het contract is opgemaakt terwijl de andere partij al wist dat hij failliet dreigde te gaan. Het kopen van goederen waarvan later blijkt dat het geen "frisse" goederen zijn is niet strafbaar als men geheel te goeder trouw is. Dan treedt namelijk art. 86, Burgerlijk Wetboek Boek 3 inwerking. http://wetten.overheid.nl/BWBR0005291/Boek3/Titel4/Afdeling2/Artikel86/geldigheidsdatum_11-01-2014 Voor het geheel te goeder trouw kopen van een tweedehands auto gelden wel een paar extra regels. De koper moet ten minste de tenaamstelling van de kentekenpapieren van de auto, de op het betrokken voertuig aanwezige kentekenplaten en het in de auto door de fabrikant aangebrachte voertuigidentificatienummer (VIN) gecontroleerd hebben.
De eigenaar van de gestolen auto kan nog recht hebben op revindicatie, maar dat is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@JoanDarc het is inderdaad niet strafbaar, maar dat zal je dan moeten bewijzen of uitleggen aan de rechter. Je bent schuldig maar daarvoor wordt je er niet voor gestraft.Op dat moment wordt je onschuldig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als iets niet strafbaar is, komt het niet voor de rechter en hoef je ook niets uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar een auto kopen waar mee geknoeid of fraude mee gepleegd is, is strafbaar. Je moet alleen maar kunnen aantonen dat je onwetend was voor de rechter
Zelfs als je je aanklacht neerlegt tegen de verkoper moet je er zeker van zijn dat je kunt aantonen dat je onwetend was van de fraude. Anders zou je alsnog kunnen aangeklaagd worden
Met deze zaken moet je toch goed oppassen wanneer je zaken aankoopt want voor je het weet zit je in de sh+t
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1ste neen, het ligt allemaal veel genuanceerder.
2de het heeft nietsw met de vraag te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leg dat dan maar eens uit aan de rechter en politie
Laat ze maar eens drugs vinden bij u, waar je absoluut niets van afweet.