Is een verhuurder wettelijk verplicht om alle bestaande sleutels mee te leveren?

Ik heb een huis gehuurd met in totaal 3 personen, hierbij hebben wij maar 1 portieksleutel, 1 brievenbussleutel en 2 voordeursleutels (van verschillende sloten) gekregen. Er kan dus maar 1 persoon naar binnen, wat nogal lastig is. Wat nog vervelender is, is dat er dus waarschijnlijk mensen met onze sleutels rond lopen. Natuurlijk kan je nooit 100% zeker zijn dat er geen kopie van de sleutel is, maar nu is het wel erg overduidelijk dat dit zo niet hoor.

Kunnen wij de missende sleutels (er zijn altijd minstens 2 sleutels van een normaal slot) opeisen of een ander slot laten installeren op de kosten van de verhuurder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
ItisILeClerc
10 jaar geleden
gewoon cilinders vervangen op eigen kosten
bij vertrek de originele cilinders er weer terug in
je eigen cilinders kun je dan eventueel in een ander huis opnieuw gebruiken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wettelijk gezien kun je de kosten niet verhalen op de verhuurder.
Sleutels "opeisen" heeft geen zin. Jij weet immers niet hoeveel sleutels er zijn en/of er sleutels zijn bijgemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig hebben wij een woningstichting die bij nieuwe huurders meteen de sloten vervangt en alle sleutels aan de nieuwe huurder geeft. Is dus voor de vertrekkende huurder ook geen probleem als die één of meerdere sleutels kwijt is of uitgeleend heeft.
Maar ik ben het met de anderen eens: zelf de cilinder vervangen, en je bent van het probleem af. En later als je er uit gaat de oude cilinder weer terugplaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou als ik jou was zelf nieuwe sloten plaatsen als jij denkt dat er andere mensen met jullie sleutels rondlopen.
De kosten hiervan zal je niet kunnen verhalen op de verhuurder want kosten voor hang en sluitwerk zijn in alle gevallen voor de huurder,zoals bijv. ook onderhoud van C.V. en reparatie van kranen voor kosten van de huurder zijn.
De verhuurder heeft geen "recht" op een eigen sleutel zoals een ander schreef want hij heeft niet het recht zich toegang tot het verhuurde te verschaffen zolang dit is verhuurd.

Antwoorden (1)

Als je particulier huurt heb je dat recht niet.
De huiseigenaar heeft recht op zijn eigen sleutel.

Hoe dit via de woningbouw gaat weet ik niet.