wat is het recht op een woning bij vertrekken hoofdbewoner?

Situatie: een gezin is Inwonend bij iemand met een 5 kamer woning. Er is geen sprake van onderhuur of medehuur. Ze staan langer dan 1 jaar ingeschreven op dat adres en betalen elke maand mee aan de huur (via overschrijving dus aantoonbaar)

Wat is hun recht op EEN woning (dus niet specifiek dezelfde woning) mocht deze hoofdbewoner de woning verlaten?

Ik heb inmiddels begrepen dat het recht om medehuurder op een woning te worden pas ontstaat na 2 jaar. Dat het aan de woningbouwvereniging is om eventueel toestemming te geven als deze 2 jaar nog niet verstreken zijn. Maar als deze bewoner nu het huis verlaat. Mag een woningbouwvereniging dit gezin dan zomaar op straat zetten? Of bestaat er dan wel een plicht tot vervangende woonruimte of geven van urgentie? Gezin staat wel in dezelfde regio ingeschreven als woningzoekend.

sterredag
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

Helaas heeft het gezin geen enkel recht op de woning.
Er is als ik het goed heb begrepen,maar één hoofbewoner in het huurcontract en als deze de huur op zegt dat zal het gezin ook het pand moeten verlaten.

De hoofbewoner zou wel kunnen informeren bij de woningbouwvereniging of het mogelijk is dat het gezin de woning mag huren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sterredag
10 jaar geleden
Nogmaals het gaat mij niet om recht op deze woning, maar op EEN woning, ik bedoel kan het echt zo zijn dat je in dit land gewoon op straat gezet wordt omdat de hoofdbewoner de kolder in zijn kop krijgt oid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan,maar een gezin met kinderen zal men toch wel even nadenken voordat zoiets gedaan wordt,het zou goed kunnen dat zij misschien een urgentieverklaring kunnen krijgen waardoor zij voorrang krijgen op het woningaanbod.