Mag de beeindiging van een contract pas na afloop medegedeeld worden?

Een meisje haar contract was vrijdag afgelopen. Vandaag kwam ze voor werk. Ze moest op gesprek komen, en hoorde dat haar contract niet verlengd was, en omdat die vrijdag al was afgelopen mocht ze dus niet werken. Dat ze het niet eerder kon horen was omdat "het zo druk was"

Mag dit? Aan iemand pas na afloop van het contract mededelen dat die niet verlengd wordt? Feitelijk zou ze vandaag op de eerste dag van haar tweede contract beginnen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
10 jaar geleden
Ja dat mag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bijzonder onfatsoenlijk, maar volgens mij niet verboden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zeker niet netjes,maar het mag wel. Veel werkgevers zeggen dit pas op het laatste moment omdat ze bang zijn dat een werknemer zich voor die tijd nog ziek gaat melden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze had nog niet gewerkt, ze was van plan om te werken, maar werd gelijk door de bedrijfsleider uit de kantine opgehaald voor een gesprek?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja ze zijn niet verplicht van het op voorhand te melden of er al dan niet een nieuw contract zal aangeboden worden. Bij werd het op voorhand vermeld en dan bleven ze zogezegt ziekt thuis. Wanneer jouw vriendin de eerste dag na het einde contract gewoon gewerkt zou hebben dan is het contract door die actie automatisch verlengt.

Het beste antwoord

Ja. Feitelijk hoeft het niet meegedeeld te worden want een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege (automatisch). Als de werkgever op de laatste dag zegt 'je hoeft morgen niet meer te komen' zou dit voldoende zijn.

De hierboven bedoelde werkgever was wat dit betreft net op tijd. Zou de medewerkster al begonnen zijn met werken, dan was hij te laat geweest en had de medewerkster weer een contract voor bepaalde tijd gehad met dezelfde duur als het eerste met een maximum van een jaar.

Is het hier netjes gegaan? Nee. 'Drukte' is geen argument, men heeft er te weinig prioriteit aan gegeven. Naar mijn mening had van de medewerkster ook wat meer mogen worden verwacht: een maand van tevoren vragen of er een nieuw contract zou volgen en niet zonder meer hiervanuit gaan.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De taal is hier stukken duidelijker dan in het andere antwoord, dat overigens ook prima is!

Andere antwoorden (1)

Het is niet netjes maar als ze niet heeft gewerkt gaat het volgens deze regels:

Er is sprake van “tegenspraak”, wanneer de werkgever de medewerker heeft meegedeeld dat de arbeidsovereenkomst niet wordt opgevolgd. Dit kan geschieden:

voor het einde van de arbeidsovereenkomst of
op het tijdstip waarop de medewerker het werk wil hervatten na het einde van de arbeidsovereenkomst of
op een tijdstip onmiddellijk nadat de werkgever weet of had kunnen weten dat de medewerker zijn werk heeft hervat na het einde van de arbeidsovereenkomst.

In dat geval is er van een stilzwijgende opvolging geen sprake en komt er aan de arbeidsverhouding een einde op het tijdstip dat partijen overeenkwamen.

http://www.arbeidsrechter.nl/afloop-aflopen-contract-bepaalde-tijd
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als je contract bv tot 3 januari loopt, je die dag werkt, en je pas op 6 januari weer hoeft te werken, mogen ze op 6 januari je vertellen dat je weg moet?
teusvh
10 jaar geleden
Jawel. Je hebt toch zelf een contract getekend tot 3 januari? Dus formeel gezien heb je er op 6 januari niets meer te zoeken. Het zou netjes zijn - van BEIDE partijen - om ruim voor de einddatum even te overleggen over een eventuele verlenging. Maar ook als dat niet gebeurt dan is het gewoon einde contract.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt Annie maar ze moeten je dus wel tegenhouden, niet open in het zicht een uur laten werken. Als je stiekem aan het werk zou kunnen gaan telt het overigens niet.