Convenant echtscheiding kwijt , kan ik deze nog bij advokaat opvragen ?

Mijn ex betaald de allimentatie niet , nu ben ik mijn convenant kwijt .
Kan ik deze nog via advokaat krijgen die de zaak behandelt heeft ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
12K
Poet
10 jaar geleden
Bij de advocaat zal moeten lukken. Maar vast ook wel bij de rechtbank als het convenant daar is vastgesteld (dat is in de regel zo als er kinderen zijn)

Antwoorden (1)

Het echtscheidingsconvenant kunt u opvragen bij de provinciaal archief.
Voor echtscheidingsvonnissen recenter dan 1989 moet u in alle gevallen contact opnemen met de rechtbank waar de echtscheiding afgehandeld werd.

U moet hierbij rekening houden met een te betalen bedrag van ongeveer 20 tot 30 euro. Dit bedrag is inclusief kopieer- en behandelkosten. Het is misschien mogelijk per e-mail een kopie op te vragen. In de mail moeten een aantal (persoonlijke) gegevens worden vermeld. Zie bron 2.

Als u niet precies meer weet wanneer de scheiding heeft plaatsgevonden, wordt het zoeken ingewikkelder en daardoor misschien ook duurder. U kunt de datum van de uitspraak opvragen bij de afdeling burgerzaken van de gemeente waar destijds de echtscheiding werd geregistreerd. Zie bron 1

De juiste datum van het vonnis vindt u op uw echtscheidingsakte. Deze akte kunt u opvragen bij de burgerlijke stand van de gemeente waar u bent gehuwd. Let op: een echtscheidingsakte is niet hetzelfde als de inschrijving van de echtscheiding op uw trouwakte! Op de echtscheidingsakte staat vermeld welke rechtbank het vonnis heeft uitgesproken en op welke datum dat is gebeurd.

Voor echtscheidingsvonnissen recenter dan 1989 moet u in alle gevallen contact op nemen met de rechtbank waar de echtscheiding afgehandeld werd.
U kunt bij de gemeente waar u aanvankelijk bent gehuwd informeren wanneer en welke rechtbank de echtscheiding heeft uitgesproken. Ook weet de gemeente welke advocaat daarbij betrokken is gewees. U kunt dan bij die advocaat en de rechtbank de stukken opvragen.
fisbel