Is de chauffeur verantwoordelijk als er te veel bijrijders zijn, of de bijrijder(s)?

Oftewel.. wie krijgt de boete?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (2)

De chauffeur is verantwoordelijk voor de wagen en de inzittende te veel passagiers en hi of zij krijgt de bekeuring. de te veel inzittende moeten uitstappen en verder op een andere manier hun weg vervolgen.
ronron1212
10 jaar geleden
De bestuurder kan een boete krijgen voor het vervoeren van meer passagiers dan er zitplaatsen aanwezig zijn (R535i). De passagiers kunnen afzonderlijk een bekeuring krijgen voor het niet dragen van de autogordel (R533). Alle bekeuringen bedragen 130 euro.

Mochten de passagiers jonger dan 12 jaar oud zijn komt de bekeuring voor de gordel ook voor rekening van de bestuurder.