Als je een voorwaardelijke boete of taakstraf krijgt, hoe lang blijf je dan geregistreerd in de registers van justitie?

Ik ken iemand die nog nooit in aanraking is geweest met justitie (46 jaar oud en een goed hard werkende familievader) maar hij moet nu voorkomen op een TOM zitting omdat hij iemand heeft terug geslagen die hem eerst bedreigd en geslagen heeft. Hij verdedigde zichzelf en zijn vrouw en kinderen. Vanwege zijn kinderen en het feit dat je bij een veroordeling voor een boete of een taakstraf toch een kruisje achter je naam hebt staan wat best eens vervelende gevolgen voor de toekomst kan hebben, denk aan verklaring goed gedrag, eventuele nieuwe werkgever, etc. deze vraag. Is het beter om tijdens een TOM zitting tot een schikking te komen of om het toch voor de rechter te laten komen in de hoop vrijgesproken te worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Mijn advies: ga niet in op een schikking. Een schikking is namelijk een bekentenis van schuld, waarmee je een strafblad krijgt. Dat is dus ook als je niet voor de rechter bent geweest en gewoon een transactievoorstel betaald, of akkoord gaat met een ander schikkingsvoorstel van justitie!

In mijn ervaring komt het zelden voor dat je er voor de rechter slechter vanaf komt dan wanneer je een schikking treft. Daarom zou ik altijd kiezen voor de rechter. Consulteer een strafrechtadvocaat voor bijstand, eventueel via de rechtswinkel. Als een ander begonnen is met slaan en bedreigen is de mishandeling mogelijk niet wederrechtelijk geweest, met andere woorden: dan was het niet strafbaar. De advocaat kan helpen om dit goed te verwoorden voor de rechter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed advies... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het verschil is: heb je liever dat in je justitiële documentatie komt te staan dat je bent vrijgesproken, of dat je een schikking accepteert? Al is een schikking formeel geen indicatie van schuld, het zal vaak wel zo worden gezien. Je ging er immers blijkbaar van uit dat je niet vrijgesproken zou worden.

Andere antwoorden (2)

Gewoon voor de rechter laten komen. Zoals jij het omschrijft is het noodweer. Dus zal het geen gevolgen hebben voor deze persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je het verhaal beschrijft was het noodweer en de rechter zal daar zeker naar luisteren.