Kan ik een rechtszaak beginnen tegen iemand die niet goed heeft gehandeld bij een herseninfarct?

Mijn moeder heeft een herseninfarct gehad, de persoon die erbij was (pastor) heeft geen ambulance gebeld, maar 13 uur lang de duivel bestreden, omdat hij dacht dat ze bezeten was. Kan ik een rechtszaak beginnen tegen het fout handelen van deze pastor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
anneliez
10 jaar geleden
Ga voor je iets onderneemt eens langs bij de rechtswinkel, die kunnen je gratis al het een en ander vertellen wat de mogelijkheden zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zal wel geen pastoor zijn geweest maar een of andere andere vaaggelover, want in de Katholieke kerk doen ze niet aan duiveluitdrijving, Froddo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Was dat maar zo Stippel.
Helaas is dat juist een hernieuwd fenomeen daar.
Exorcismen mogen alleen uitgevoerd worden indien de officiële duiveluitdrijver de "morele zekerheid" heeft dat het daadwerkelijk om bezetenheid of kwelling door demonen gaat. Een exorcisme of duivelbezwering is een van de sacramentalia in de Katholieke Kerk.

Antwoorden (4)

In theorie, ja,
Artikel 450 van het wetboek van strafrecht gaat daarover:
Iemand die nalaat hulp te verlenen - zonder gevaar voor eigen leven – aan een ander die in acuut levensgevaar verkeert, begaat een overtreding. Als het slachtoffer overlijdt, kan de betrokken aanwezige voor de rechter worden gedaagd. Hulpverleners zullen niet snel met een dergelijke aansprakelijkheid te maken krijgen omdat zij juist een opleiding hebben gevolgd om hulp te kunnen verlenen. Voor degenen die niet over kennis en vaardigheden voor het verlenen van eerste hulp beschikken ligt dit anders. Vaak wordt gedacht dat van mensen zonder kennis van zaken geen actie behoeft te worden verwacht. In hetzelfde artikel wordt ook gesteld dat het nalaten te zorgen voor hulp eveneens strafbaar is. Van mensen zonder opleiding eerste hulp wordt verwacht dat zij in het onderhavige geval maatregelen nemen die ertoe leiden dat de hulpverlening op gang komt.
Zo een zaak is heel ingewikkeld en langdurig.
Gelukkig leeft je moeder nog, en in die rechtszaak zal aan de orde komen wat haar toestand zou zijn geweest als er wel adequaat was ingegrepen. Zoiets is heel moeilijk te reconstrueren. Ga naar een advocaat. Hij/zij zal je adviseren. Daarvoor heb je een goed gevulde portemonnee nodig. Je moet te trouwens ook niet te veel verwachten als je de zaak wint. In Nederland is de strafmaat relatief laag in dit soort gevallen. En dan is de frustratie compleet.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus+
Een rechtzaak beginnen is zinloos. Dat kost je je gezondheid en onnodig veel geld. Zoals je schrijft: niet is te bewijzen dat de mevrouw er nu beter aan toe zou zijn als er wel direct een ambulance gebeld zou zijn. Iemands gevoel zegt waarschijnlijk van wel, maar bij bewijzen werkt men niet met gevoel maar met zekerheden. art 450 betreft ogenblikkelijk levensgevaar, waarbij zonder hulp overlijden van het slachtoffer een feit wordt. Dat is hier niet het geval.
De straf is nog maar ten hoogste drie maanden of een geldboete en dan moet het slachtoffer nog overleden zijn.
In België laat de wet het toe om hem aan te klagen omdat hij geen medische hulp wou verlenen of oproepen. Dan kan het zijn dat hij in de cel beland en of hij jouw moeder moet vergoeden indien het duidelijk is dat hij door zijn handelen jouw moeder heeft benadeeld. Hiermee bedoel ik dat hij de kans op volledig herstel heeft ontnomen. Dit is vaak nogal moeilijk aan te tonen dat jouw moeder er beter zou zijn uitgekomen moest hij direct medische hulp hebben ingeroepen, maar het kan worden aangetoond dat bepaalde gevolgen van jet herseninfarct complicaties zijn doordat hij te laat heeft ingegrepen.
Op zich is het nog complexer omdat het een pastoor is en omdat hij geloofde dat hij een duivel moest uitdrijven. Dit geeft me het vermoeden van ofwel een oude radicaal gelovige pastoor, of wie weet zelfs een excuus van de pastoor omdat hij niet wilt toegeven dat hij haar niet intijds hielp. Dit is heel moeilijk aan te tonen, dus vaak komt er dan een gerechtspsychiater aan te pas.

In België ben je verplicht als je een redders-, EHBO-, verplegings- of doktersdiploma hebt om in elke situatie medische hulp te verlenen. Indien je niets doet ben je strafbaar, je kan in de cel belanden, ja kan een schadevergoeding opgelegd krijgen, een boete,... Als verpleegkundige of arts kunnen ze je schorsen en zelfs uit je ambt zetten (dus je diploma ongeldig verklaren) en verbieden om het ambt weer uit te oefenen.

Ik zou zeker eerst info vragen wat je kansen zijn vooraleer je begint met de rechtszaak, want het kan bij foute afloop een financiële put zijn...

Toegevoegd na 14 uur:
Over de kansen dat je het haalt kan ik mij niet uitspreken, daar heb ik noch de ervaring noch de kennis voor. Natuurlijk moet het voorval in België zijn gebeurd om het hier aan te klagen.
Ik baseer me op mijn ervaring met mijn oma, die een herseninfarct deed na het drinken van een medicinale vochtafdrijvende thee die een homeopaat had voorgeschreven. Helaas hebben we negatief advies gekregen omdat er weinig bewijzen zijn dat hij in de fout was. Toen mijn moeder bij de apotheek in de buurt ging informeren rond die thee, en vroeg wat er kon gebeuren als ze dat tezamen met al haar andere medicatie neemt (bloedverdunnend enzo). Het antwoord in de apotheek was duidelijk: de persoon die dat heeft voorgeschreven zouden ze zijn diploma moeten afnemen, ze heeft nog geluk gehad. Nu valt het moeilijk te bewijzen dat die homeopaat wel degelijk wist welke medicatie men oma nam.
Nu doet ze geregeld nog een CVA en heeft ze evenwichtsproblemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ info wat de kansen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Brecht, ik bedoel de plus omdat je aanraadt eerst bij een deskundig persoon te informeren wat de kansen zijn bij het aanspannen van een rechtszaak.
(terzijde, een apotheek dient zich te onthouden van een dergelijke uitspraak, al is het wel begrijpelijk).
Je zou kunnen beginnen met aangifte te doen. Mogelijk ziet het OM aanleiding tot vervolging over te gaan. Daarnaast zou ik zeker de kerkelijke autoriteiten aanschrijven en de vraag neerleggen waarom zij dit toestaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, het OM seponeert zal seponeren maar je laatste advies is zeker heel zinvol.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of het OM seponeert zal het OM zelf beslissen. Minstens zo belangrijk is dat een aangifte nu bij een toekomstige vergelijkbare zaak het OM meer reden zal geven om dan niet te seponeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het OM verzoekt ons ook zaken af te raden die kansloos zijn. Bij gebrek aan objectief bewijs kan dat hier het geval zijn.
Eventueel kun je aangifte doen bij de inspectie voor de gezondheidszorg als je uiteindelijk niet voor een rechtszaak kiest. Wat betreft het feit of de homeopaat van de medicijnen wist, in beide gevallen (of ze het nou wel of niet wist) zat ze fout. Of ze in beide gevallen ook strafbaar is zou je moeten nakijken.