is het een strafbaar feit om stil te staan in een bocht om een vrachtwagen te laden en lossen?

De weg staat open in een richting voor (vracht)auto's en in beide richtingen voor fietsverkeer. De weg is 3.50 m breed.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er geen stopverbod is, lijkt me dat niet strafbaar tenzij een zodanige situatie ontstaat dat het overige verkeer in gevaar wordt gebracht. Daar kan mijns inziens sprake van zijn als medeweggebruikers pas op het allerlaatst kunnen zien dat er een vrachtauto staat (uit) te laden en niet meer op tijd kunnen stoppen.
teusvh
10 jaar geleden
Met een vrachtwagen blokkeer je heel de weg als-tie 3,50 m breed is.
Het komt me voor dat je dat niet kunt doen zonder heel goede reden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat gebeurt toch zo vaak, Teusvh? Hoe vaak sta ik niet achter een vuilniswagen of vrachtwagen die aan het laden en/of lossen is, stil. Ik denk dat het verzaken van een kort oponthoud wel mag, mits ongevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verzaken = veroorzaken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee het is geen strafbaar feit, maar een overtreding.
teusvh
10 jaar geleden
Je vergist je denk ik met misdrijf. Dat is het inderdaad niet, wel is het een strafbaar feit.

Het beste antwoord

Je mag niet parkeren/stilstaan/stoppen op een plaats waar het voor een andere weggebruiker gevaar op kan leveren. In de twee bronnen hieronder kun je het zien. Verder kan een bocht gezien worden als een kruispunt en hier mag je ook niet parkeren binnen 5 meter. Dan treedt RVV artikel 24 in werking (derde bron). Veel mensen (kijk maar eens op internet) die zo al een boete hebben gekregen.
De boete kan €130,= zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is in een straat waar de maximale snelheid 30 km per uur is.
Hoe gevaarlijk kan dat zijn?
Castle
10 jaar geleden
Daarom had ik bij mijn antwoord gezet dat veel mensen zo al een boete hebben gehad (kijk maar eens op internet). Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar in de ogen van de wet zijn zaken al snel gevaarlijk. Hiermee riskeer je dus een boete.