Wat betekent het onderbord "bei Nässe" op Duitse wegen?

Op Duitse (snel)wegen geldt soms een snelheidsbeperking die, volgens het onderbord, alleen "bei Nässe" geldt (letterlijk: bij natheid). Bijvoorbeeld op een snelweg waar normaal gesproken geen snelheidslimiet geldt; daar kan een maximumsnelheid van 100 km/u worden aangegeven met daaronder een onderbord met de tekst "bei Nässe".

Wat is de definitie van "Nässe"?
--  Regen of motregen?
--  Water (plassen) op de weg?
--  Natte weg zonder dat er waterplassen zichtbaar zijn?
--  Iets anders?

En, specifiek voor de wintermaanden: geldt sneeuw (sneeuwval, dan wel op de weg liggende sneeuw) of hagel ook als "Nässe"?

Picture for question
Cryofiel
10 jaar geleden
in: Wetgeving
9.5K

Het beste antwoord

In de Duitse wegenverkeerswet (Straßenverkehrsordnung (StVO) is het onderbord “bei Nässe” bekend als Zeichen 274.
Als nat geldt: wanneer de voertuigen een zichtbaar en doorlopend spoor op de rijweg vormen, volgens het Oberlandesgericht Koblenz - Ministerium der Justiz.

Gesetze | Straf- und OWi-Recht | Zivilrecht | Verkehrsverwaltungsrecht |
OLG Koblenz v. 09.09.1998: Zum Begriff der "Nässe" bei Zeichen 274.
Den Begriff "bei Nässe" als Zusatz zum Z. 274 der StVO hat das OVG Koblenz (Beschluss vom 09.09.1998 - 2 Ss 234/98) dahingehend ausgelegt, dass die gesamte Fahrbahn mit einer Wasserschicht bedeckt ist:
Die Fahrbahn kann nur dann als nass bezeichnet werden, wenn sich auf ihrer Oberfläche erkennbar eine, sei es auch nur dünne, Wasserschicht gebildet hat. Die Fahrbahn muss insgesamt mit einem Wasserfilm überzogen sein.

De weg kan alleen dan als nat worden omschreven, als zich op het oppervlak een duidelijk te herkennen dunne waterlaag gevormd heeft. De rijweg moet totaal met deze waterlaag bedekt zijn.

Uit een discussie op een Duits forum blijkt dat men ook in Duitsland moeite heeft met de definitie en uitleg van “bei Nässe”.

Toegevoegd na 2 uur:
Zoals hierboven al staat: de rijweg moet totaal met deze waterlaag bedekt zijn.

Met dank aan @Poet:
Hetgeen automatisch inhoudt dat vochtigheid en water in de spoorvorming niet voldoende zijn om aan de definitie “Nässe” te voldoen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Het Oberlandesgericht Koblenz zegt daarbij: Nass ist nicht schon bloße Feuchtigkeit. Nässe liegt dann vor, wenn sich auf der Fahrbahnoberfläche erkennbar eine, sei es auch nur dünne, Wasserschicht gebildet hat Vochtigheid en water in de spoorvorming is dus niet voldoende om aan de definitie te voldoen
Cryofiel
10 jaar geleden
Helderder dan dit kan niet meer - bedankt!

Andere antwoorden (2)

Nässe is natheid in de mate dat er plassen op de weg zichtbaar zijn. Kennelijk is het asfalt van zodanige dichtheid dat er dan teveel kans is op aquaplaning en wordt daarom de snelheid beperkt.
Amadea
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Bron? En hoe zit het met op de weg liggende hagelkorrels, of met plekken sneeuw die op de weg liggen: gelden die ook als Nässe?
Amadea
10 jaar geleden
Bron is ervaring met meerijden in een auto op de Duitse snelwegen. Bij sneeuw moet er met winterbanden gereden worden, daar geldt de aanduiding Nässe niet voor. Als de hagelkorrels smelten en de weg nat wordt dan is het wel Nässe. Blijven de korrels hard omdat het koud is, dan is het geen Nässe.
Nässe betekent vocht, vochtigheid:
http://www.interglot.nl/woordenboek/de/nl/vertaal/N%C3%A4sse

Dat betekent dus, dat bij elke vorm van vocht 50 gereden moet worden volgens de foto.
Stel er zijn een paar warme dagen geweest en opeens gaat het regenen. Dan liggen er niet meteen plassen op de weg, maar het kan wel enorm glad worden vanwege bijvoorbeeld een rubberlaagje op de weg door banden, vettigheid etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wendy, dat is het cruciale punt: het geldt niet bij elke vorm van natheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je antwoord gelezen; dank voor je reactie.
Persoonlijk hou ik rekening met elke vorm van nattigheid; liever het zekere voor het onzekere nemen dan misschien problemen veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wendy inderdaad verstandig. Voor de niet-taalpuristen onder ons heeft het bord dus de zinvolle betekenis: een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Voor o.a. een veroorzaker van een ongeval of een slachtoffer van een ongeval geldt de letter van de wet.
Cryofiel
10 jaar geleden
De wet zegt echter ook dat je je snelheid te allen tijde moet aanpassen aan de omstandigheden ter plaatse. Als de weg bijvoorbeeld kurkdroog is, maar er liggen grote hoeveelheden fijn zand op de weg, zul je je snelheid ook moeten matigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, maar dat heeft niks met je vraag te maken ;-)
Cryofiel
10 jaar geleden
Wel met jouw opmerking en die van JoanDArc. Een taalpurist die geen aanvullende informatie heeft, zou uit die twee opmerkingen kunnen opmaken dat je je niet aan de snelheidsbeperking "bei Nässe" hoeft te houden wanneer er veel fijn zand op de weg ligt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn opmerking betrof Nässe....???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, inderdaad, en dat is nou precies wat een taalpurist doet.