Wat betekent het onderbord "bei Nässe" op Duitse wegen?

Op Duitse (snel)wegen geldt soms een snelheidsbeperking die, volgens het onderbord, alleen "bei Nässe" geldt (letterlijk: bij natheid). Bijvoorbeeld op een snelweg waar normaal gesproken geen snelheidslimiet geldt; daar kan een maximumsnelheid van 100 km/u worden aangegeven met daaronder een onderbord met de tekst "bei Nässe".

Wat is de definitie van "Nässe"?
--  Regen of motregen?
--  Water (plassen) op de weg?
--  Natte weg zonder dat er waterplassen zichtbaar zijn?
--  Iets anders?

En, specifiek voor de wintermaanden: geldt sneeuw (sneeuwval, dan wel op de weg liggende sneeuw) of hagel ook als "Nässe"?
 

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In de Duitse wegenverkeerswet (Straßenverkehrsordnung (StVO) is het onderbord “bei Nässe” bekend als Zeichen 274. Als nat geldt: wanneer de voertuigen een zichtbaar en doorlopend spoor op de rijweg vormen, volgens het Oberlandesgericht Koblenz - Ministerium der Justiz. Gesetze | Straf- und OWi-Recht | Zivilrecht | Verkehrsverwaltungsrecht | OLG Koblenz v. 09.09.1998: Zum Begriff der "Nässe" bei Zeichen 274. Den Begriff "bei Nässe" als Zusatz zum Z. 274 der StVO hat das OVG Koblenz (Beschluss vom 09.09.1998 - 2 Ss 234/98) dahingehend ausgelegt, dass die gesamte Fahrbahn mit einer Wasserschicht bedeckt ist: Die Fahrbahn kann nur dann als nass bezeichnet werden, wenn sich auf ihrer Oberfläche erkennbar eine, sei es auch nur dünne, Wasserschicht gebildet hat. Die Fahrbahn muss insgesamt mit einem Wasserfilm überzogen sein. De weg kan alleen dan als nat worden omschreven, als zich op het oppervlak een duidelijk te herkennen dunne waterlaag gevormd heeft. De rijweg moet totaal met deze waterlaag bedekt zijn. Uit een discussie op een Duits forum blijkt dat men ook in Duitsland moeite heeft met de definitie en uitleg van “bei Nässe”. Toegevoegd na 2 uur: Zoals hierboven al staat: de rijweg moet totaal met deze waterlaag bedekt zijn. Met dank aan @Poet: Hetgeen automatisch inhoudt dat vochtigheid en water in de spoorvorming niet voldoende zijn om aan de definitie “Nässe” te voldoen.

Bronnen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Oberlandesger...
http://www.motor-talk.de/forum/tempolimit-...
http://www.verkehrslexikon.de/Texte/Verkeh...

Nässe is natheid in de mate dat er plassen op de weg zichtbaar zijn. Kennelijk is het asfalt van zodanige dichtheid dat er dan teveel kans is op aquaplaning en wordt daarom de snelheid beperkt.

Nässe betekent vocht, vochtigheid: http://www.interglot.nl/woordenboek/de/nl/vertaal/N%C3%A4sse Dat betekent dus, dat bij elke vorm van vocht 50 gereden moet worden volgens de foto. Stel er zijn een paar warme dagen geweest en opeens gaat het regenen. Dan liggen er niet meteen plassen op de weg, maar het kan wel enorm glad worden vanwege bijvoorbeeld een rubberlaagje op de weg door banden, vettigheid etc.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100