Waar moet je aan voldoen om in aanmerking te komen voor een pro deo advocaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

In Nederland werkt een advocaat niet echt "pro deo". We hebben een systeem van gesubsidieerde rechtsbijstand voor mensen die een laag inkomen hebben. De overheid, oftewel de gemeenschap, betaalt dan de advocaat voor iemand die dat zelf niet kan. De rechtzoekende betaalt een inkomensafhankelijke eigen bijdrage.

De Raad voor de Rechtsbijstand beoordeelt zo'n aanvraag. De aanvraag doe je niet zelf, dat doet je advocaat of mediator. De Raad beslist dan aan de hand van informatie over de zaak, je inkomen en vermogen of je in aanmerking komt voor zo'n 'toevoeging', zoals we dat noemen. Niet elke advocaat werkt met toevoegingen, dus als je vantevoren meent daar recht op te hebben, informeer dan bij de advocaat van je keuze of je bij hem/haar terecht kunt met een toevoeging.

De Raad voor de Rechtsbijstand kijkt naast je inkomen en vermogen ook naar het soort zaak. Je moet - kort gezegd - een goede reden hebben om een zaak te voeren. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de opbrengsten van de zaak. Als je na afloop een geldbedrag krijgt dat hoger is dan 50% van je heffingsvrije vermogen, dan trekt de Raad de toevoeging in en moet je achteraf alsnog zelf de kosten betalen.

Voor het inkomen wordt gekeken naar je inkomen van twee jaar geleden. Zou je dus in 2013 een aanvraag doen, dan wordt er gekeken naar je inkomen in 2011. Met een fiscaal jaarinkomen lager dan 25200 euro voor een alleenstaande of 35600 voor een gehuwde of iemand met kinderen, kun je in aanmerking komen voor een toevoeging. Je vermogen mag dan niet hoger zijn dan 20785 euro per persoon. Er geldt een extra vrijstelling van 2779 euro per kind. Als je inkomen sinds die twee jaar fors omlaag is gegaan, kun je peiljaarverlegging aanvragen. De Raad kijkt dan - als de peiljaarverlegging wordt toegekend - naar je inkomen van dit jaar.

Er geldt wel een inkomensafhankelijke bijdrage. De laagste eigen bijdrage is 193 euro, die geldt voor alleenstaanden met een inkomen tot 17700 euro of voor gehuwden/gezinnen tot 24800 euro. De hoogste eigen bijdrage geldt voor inkomens van respectievelijk 21301-25200 en 30101-35600 euro en bedraagt 811 euro. Alles daar tussenin kun je vinden in de bron, maar dit geeft even de bandbreedte aan.

Voor personen- en familierecht geldt sinds kort een aparte - hogere - eigen bijdrage. Voor mediation of licht advies gelden lagere eigen bijdragen. Je kunt alles vinden in de bron.

Je advocaat kan waarschijnlijk goed inschatten of je al dan niet in aanmerking zou komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wanneer heb ik recht op gesubsidieerde rechtsbijstand?

Wie rechtsbijstand nodig heeft, maar dit niet kan betalen, kan aanspraak maken op gesubsidieerde rechtsbijstand. Deze bijdrage in de kosten van een advocaat of mediator (conflictbemiddelaar) heet een 'toevoeging'. Afhankelijk van uw inkomen en vermogen betaalt u wel een eigen bijdrage.

Voorwaarden gesubsidieerde rechtsbijstand

U komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand in aanmerking als u aan een aantal voorwaarden voldoet.
u mag niet te veel verdienen;
u mag niet te veel vermogen hebben;
de financiële opbrengst van de zaak mag niet te hoog zijn;
u moet een goede reden hebben om rechtsbijstand aan te vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn voorwaarden, inhoudelijke en financiële voorwaarden om in aanmerking te komen.

Het probleem moet je niet zelf kunnen oplossen.
Het moet gaan om een zaak die door de Nederlandse rechter moet worden beslist.
Verder is de hoogte van je inkomen en vermogen van belang.
[Voor meer informatie zie link]

http://www.justitia.nl/pro-deo-advocaat/
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechtspraak-en-geschiloplossing/vraag-en-antwoord/wat-is-gesubsidieerde-rechtsbijstand-en-hoe-vraag-ik-dit-aan.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met de term pro Deo ('voor God') wordt een dienst bedoeld die gratis is. In de advocatuur wordt de term gebruikt voor advocaten die cliënten bijstaan van wie de kosten voor rechtshulp gedeeltelijk worden gefinancierd door de overheid. Feitelijk hebben we het dan over gefinancierde rechtshulp, tegenwoordig gesubsidieerde rechtshulp geheten.
Bij gesubsidieerde rechtshulp vergoedt de overheid een deel van de kosten wanneer u een advocaat inschakelt. Daarnaast betaalt u een eigen bijdrage waarvan de hoogte afhankelijk is van uw inkomen en vermogen. Gesubsidieerde rechtshulp wordt ook wel een toevoeging genoemd.
Of u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand wordt bepaald door de Raad voor Rechtsbijstand.
De regeling van no cure no pay heeft niets te maken met gesubsidieerde rechtshulp. No cure no pay houdt in dat u met uw rechtshulpverlener de afspraak maakt dat u hem bij verlies van de zaak niets hoeft te betalen. Daar staat tegenover dat u hem bij het winnen van de zaak meestal een hoge beloning verschuldigd bent.
Het is advocaten verboden op basis van no cure no pay te werken. Wel is het hun toegestaan op basis van no win no fee te werken. Bij dit systeem wordt er bij verlies minder betaald. Bij winst is juist een hoger (uur)tarief van toepassing.
Om in aanmerking te komen voor een pro-Deoadvocaat moet u aan inhoudelijke en financiële voorwaarden voldoen. Zo geldt bijvoorbeeld dat het moet gaan om een zaak waar de Nederlandse rechter over moet beslissen. Ook moet de zaak betrekking hebben op een probleem dat u niet zelf kunt oplossen.
Je mag niet meer dan 24400 euro per jaar verdienen om in aanmerking te komen voor een pro deo advocaat.