Kan een wajong verzekering arts je rijbewijs invorderen?

Ik heb namelijk door een zwaar ongeluk last van duizeligheid en Paniek aanvallen. Maar wil mijn rijbewijs niet kwijt als ik voor een Wajong ga.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klinkt alsof er nog niet is vastgesteld is wat voor een aandoening je hebt. Wat is belangrijker; het rijbewijs of jouw aandoening? Als je weet wat de aandoening is kun je met zekerheid zeggen of rijden een optie is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je rijbewijs heeft niets te maken met een Wajong uitkering, maar.. soms moet je dingen opgeven om je eigen en andermans veiligheid te respecteren, als je niet meer veilig kunt rijden, dan moet je zelf het besluit nemen niet meer te gaan rijden en niet wachten totdat een arts je dit moet "verbiedt". Ik heb ooit deze beslissing zelf moeten nemen en ja, dat is moeilijk. Je geeft samen met je auto je vrijheid op, maar toch is die auto het me niet waard, dat ik een ander bewust hetzelfde aan zou doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk Crea, dat je veiligheid en die van anderen altijd voorop moet staan. En zeker omdat in Nederland het melden van een verandering in je medische situatie niet verplicht is, ligt die verantwoordelijkheid heel zwaar op de schouders van de automobilist. Maar het feit dat iemand wel eens paniekaanvallen heeft, wil nog niet zeggen dat iemand per definitie niet veilig kan rijden. Daarbij is het behandelbaar, dus vaak is het probleem tijdelijk. Soms zijn paniekaanvallen strikt situatie-gebonden, en kun je er heel zeker van zijn dat het zich niet tijdens het rijden voor gaat doen. Dat kan zo zijn bij iemand met een sociale fobie, die soms paniekaanvallen krijgt in bepaalde sociale situaties. Situaties die zich tijdens het autorijden niet voor gaan doen. Daarbij: bij een paniekaanval is het niet zoals met epilepsie dat je direct het bewustzijn verliest. Het is iets wat je over het algemeen op voelt komen en wat vaak ook wat te onderdrukken is. Ik denk dat er heel weinig mensen zijn met een paniekstoornis die bij een aanval tijdens het autorijden niet in staat zouden zijn om de auto veilig ergens aan de kant te zetten dan wel de aanval te onderdrukken. En als dat niet het geval is, dus als iemand echt aanvallen totaal uit het niets heeft en die niet kan onderdrukken of voldoende voelt aankomen, dán moet zo iemand inderdaad niet autorijden tot de paniekaanvallen voldoende onder controle zijn zodat dat niet meer gebeurt. Ik ken iemand die regelmatig paniekaanvallen heeft die ik gerust mijn autosleutels zou geven. Zij weet zelf prima wanneer ze wel of niet kan rijden. Gezien de aard van haar aanvallen is er geen enkele reden om te denken dat zij tijdens het rijden een aanval zou krijgen. Zou ze om de één of andere reden zich toch niet goed genoeg voelen om te rijden, dan rijdt ze niet of zoekt ze onderweg een parkeerplaats op. Maar dat doe ik zelf ook: als ik te moe ben of teveel pijn heb, zou ik niet veilig kunnen rijden. Als ik een virus oploop waarbij ik twintig keer per dag overgeef, kan ik dat ook niet. Volgens mij geldt dat voor iedereen. Als rijbewijshouder heb je dan de verantwoordelijkheid om niet te gaan rijden wanneer je er niet zeker van bent dat dat veilig is. Dat is bij iemand met psychische klachten volgens mij niet anders. Wanneer je - al dan niet tijdelijk - niet in staat bent om veilig de weg op te gaan, moet je dat niet doen. Zelfs als dat inhoudt dat je daarmee - zoals Crea terecht aangeeft - een hoop vrijheid opgeeft.

Het beste antwoord

Nee. De politie kan het rijbewijs invorderen, het CBR kan het tijdelijk of definitief innemen (vaak alcoholgerelateerde zaken) en het CJIB kan het als dwangmaatregel maximaal 4 weken doen als je boetes niet betaalt.
Overigens heb je ook een eigen verantwoordelijkheid.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

nee dat kan hij niet
alleen t cbr kan dit
zolang de keuringsarts van t uwv t niet doorgeeft is er niets aan de hand
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ook een verzekeringsarts heeft beroepsgeheim. Daarbij gaat het UWV niet over jouw rijbewijs. Ook je eigen huisarts of specialist of de zorgverzekering of wie jouw situatie maar kent, gaat niet over je rijbewijs. Dat doet het CBR, of als je de wet overtreedt justitie. Je behandelend arts kan je wel aanraden voorlopig niet te rijden. Of bij langdurige klachten en twijfels over de rijgeschiktheid aanraden een melding te doen bij het CBR. Maar hij mag niet zomaar jouw gegevens doorspelen.

Er is één uitzondering op dat beroepsgeheim. Dat is als er zwaarwegende redenen zijn waardoor bij het NIET doorgeven van informatie aan bijvoorbeeld politie of andere autoriteiten, jij of anderen in (levens)gevaar zouden zijn. Stel dus dat jij elke dag meerdere paniekaanvallen hebt waarbij je volledig de controle kwijtraakt en je rijdt dagelijks 100 km, of stel dat iemand dement wordt of zeer slechtziend en iemand blijft autorijden, dan kán een arts besluiten om die informatie door te geven aan het CBR. Er zal dan medische informatie opgevraagd worden (alleen als jij daar toestemming voor geeft!) en wanneer iemand zijn/haar rijbewijs wenst te houden, kan er een rijtest volgen. Het CBR gaat er dan over of iemand het rijbewijs mag houden, of het bijvoorbeeld al dan niet tijdelijk ongeldig verklaard wordt, of er extra lessen moeten worden gevolgd en/of iemand met bepaalde aanpassingen moet gaan rijden (zoals handgas bij zwakke benen).

Dat alles gebeurt, nogmaals, alleen MOGELIJK wanneer een arts redenen heeft om aan te nemen dat jij gevaar veroorzaakt. Maar enkel het hebben van een rijbewijs vormt geen gevaar, zelfs al is iemand blind, dement EN de hele dag dronken. Gaan RIJDEN is in die situatie een gevaar. Geeft iemand er dan op het spreekuur van een arts blijk van niet te zullen stoppen met rijden, dán kan de arts besluiten het beroepsgeheim te breken en een melding te doen bij het CBR.

In jouw geval hoef je je geen zorgen te maken zolang je gewoon verantwoord met je rijbewijs omgaat. Oftewel: niet rijden zolang of wanneer je mogelijk een paniekaanval kunt krijgen, tenzij je ze ruim tevoren voelt aankomen.

Als jij vindt dat je ondanks je klachten op dit moment kunt rijden en je wilt het netjes regelen, kun je zelf een eigen verklaring opsturen naar het CBR en je rijgeschiktheid laten beoordelen. Zo'n tussentijdse melding bij verandering in je medische situatie is niet verplicht, maar wel het meest veilig. Ook voor de verzekering als er eens iets gebeuren zou.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord +, ik weet niet of het helemaal klopt, maar ik hoop van wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij klopt het (anders zou ik het niet geschreven hebben, haha). Maar aan welke informatie twijfel je? Dan kan ik dat eventueel nazoeken voor je.