De afzuiginstallatie maakt er veel herrie van een bedrijf onder mijn huis ,de woningbouw doet niets wat kan ik er verder mee?

De woningbouw doet niets en zegt dat het geluid altijd hetzelfde is,maar heb daar niets aan het ruist door mijn vloer

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja, daar kan je weinig mee.
Waarschijnlijk is dat geluid binnen de normen.

Wat kan ik doen tegen geluidsoverlast van buren?
Ben je al eens gaan praten met je onderburen? Misschien is er een oplossing in de vorm van dempend materiaal ergens aanbrengen?
Zijn er meer mensen die last hebben? Dan kun je samen gaan praten.
Of handtekeningen verzamelen.
In de praktijk wordt vaak het meest bereikt met overleg met buren en praktische maatregelen.
Juridisch is er pas sprake van burenoverlast als er een wet of regel wordt overtreden of als de geluidsoverlast voortkomt uit 'onrechtmatig handelen'.
Dan zou je de politie kunnen bellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geluid meten
Geluid is objectief te meten, in decibels. Vanaf "erg stil" in een bibliotheek bij een geluidniveau van 30 decibel, naar "zeer luid" bij het dichtbij passeren van een vrachtwagen (circa 100 decibel) tot aan de pijngrens bij 140 decibel vlakbij een straalvliegtuig.
Vier van de tien Nederlanders heeft last van lawaai. Wegverkeer zorgt voor de meeste hinder, gevolgd door buren (omgevingslawaai) en vliegverkeer. Andere bronnen van geluidsoverlast zijn bedrijven en spoorwegen. Als je meer geluiden hoort dan je eigenlijk zou willen horen, dus als je last hebt van geluid, dan spreken we van geluidhinder.

Geluidhinder is echter veel moeilijker te registreren. Wat voor de één hinderlijk is, vindt de ander normaal. Ook is er vaak sprake van gewenning. Iemand die heel zijn leven naast een snelweg heeft gewoond zal gewend zijn aan het geluid, terwijl iemand afkomstig uit een rustig dorp dat wel als hinder zal ervaren.

Onze geluidspecialist kan u informeren over maatregelen als u geluidoverlast ondervindt door weg- en railverkeer. Ook in geval van geluidoverlast veroorzaakt door bedrijven kunt u contact opnemen met de Milieudienst.

Bovenstaande tekst is afkomstig van een willekeurige milieudienst. Laat je niet afschepen door mensen die zeggen dat 'het wel binnen de normen' zal zijn en 'dat je er toch niets aan kunt doen'. 'S nachts mag je bijzonder weinig geluid produceren. Er is een kans dat de installatie verboden gaat worden. Neem dus meteen contact op met de milieudienst in je gemeente. Succes!
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus 1! Neem inderdaad contact op met de milieudienst van je gemeente want voor bedrijven gelden andere normen dan voor burgers.