verdwijnt het dossier van een aangifte helemaal?

mijn exman is wegens gebrek aan bewijs niet vervolgd / veroordeeld voor seksueel misbruik van mijn dochter, zijn stiefdochter, hij heeft wel enkele dagen vastgezeten voor verhoor. maar nu komt zijn 2de vrouw, nu exvrouw met een situatie waarin ze mijn en dus haar exman niet meer vertrouwt met de kinderen. is het dossier van aangifte dat ik gedaan heb helemaal verdwenen? er staat me vaag iets bij dat het toch nog ergens blijft bestaan maar niet actief is.
wie weet hier meer van?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een aangifte wordt door de politie altijd gearchiveerd. Zo is later altijd na te gaan wie wanneer ergens aangifte van gedaan heeft. Op die manier worden soms ook fietsen die tien jaar terug zijn gestolen uiteindelijk terug bezorgd.

Uw ex heeft vastgezeten voor verhoor. Tijdens dit verhoor heeft hij een verklaring overlegd. Er zijn daarna een aantal opties welke in uw verhaal gebeurd kunnen zijn:

-De politie danwel justitie kan de zaak geseponeerd hebben wegens gebrek aan bewijs. In dat geval wordt de zaak opgelegd en zal de zaak opgepakt worden als er meer bewijs komt of kan de zaak meegenomen worden ter zitting.
-De rechter heeft uw ex vrijgesproken. In dat geval kan uw partner nooit meer vervolgd worden wegens dit feit. Het ne bis in idem principe. In dat geval heeft de politie nog wel in de archieven het volledige verhaal, maar zal bij een verder verhoor uw ex niet meer aangepakt kunnen worden hierop, zelfs niet als hij ineens dit feit alsnog bekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door gebrek aan bewijs zal een beklaagde gewoonlijk vrijgesproken worden en/of de zaak geseponeerd worden, dit betekent dat het gerecht de zaak niet meer behandelt.
De ten laste gelegde feiten komen ook niet op zijn strafblad.
De zaak wordt echter wel gearchiveerd, en mocht hij opnieuw met dergelijke feiten in aanraking komen kan deze zaak gezien worden als een verzwaardende omstandigheid (dit geldt ook voor enkele andere misdaden).

Kortom betekent dit: zolang er geen nieuwe feiten gepleegd worden/bekend raken zal dit dossier geen impact meer hebben op zijn/uw leven, maar het blijft natuurlijk altijd bestaan.

Hoewel, de tweede vrouw waarover u spreekt kan deze zaak echter wel gebruiken om uw exman's vaderlijke rechten/contact met kinderen te laten beperken.

Als u nog meer vragen heeft, gelieve ze dan gerust te stellen.