Kan je een valse identiteit veranderen in de echte?

Een vriend van mij is onder een valse identiteit gevlucht vanuit Iran. Hij heeft onder deze valse identiteit een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd in Nederland. Hij wil echter zijn echte identiteit weer terug. Kan dat en heeft dat gevolgen voor zijn verblijf in Nederland?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

November 2005 maakte de Hoge Raad een einde aan de bestaanszekerheid van een Iraaks gezin in Nederland. Omdat ze bij de aanvraag van hun naturalisatie een valse identiteit hadden opgegeven, wordt het Nederlanderschap als nooit gegeven beschouwd. Het zijn immers niet hún namen op dat paspoort en dus zijn zij het niet aan wie het Nederlanderschap is toegekend. Aldus de uitspraak van de Hoge Raad.

Uitzonderingen kunnen gegeven worden als er langer dan twaalf jaar een permanente vluchtelingenstatus was, waardoor het Nederlandse paspoort toch legaal is. (Hirsi Ali)

In het algemeen geldt dat vluchtelingen (vreemdelingen / asielzoekers) die in verschillende procedures verschillende identiteiten of nationaliteiten hebben opgegeven waarvan in rechte is vastgesteld dat hieraan geen geloof kan worden gesteld, geen verblijf wordt verleend.

Als vastgesteld is dat er onjuiste gegevens zijn verstrekt krijgt de vreemdeling de mogelijkheid de identiteitsgegevens te herstellen. De Immigratie- en Naturalisatiedienst toets in iedere individuele zaak of verlenging van verblijfsvergunning gegeven kan worden.

Googel op: verblijfsvergunning valse identiteit fritsma antwoorden // en klik op de vierde link: antwoorden / i en PDF-bestad.

Voor uw vriend is dit een duivels dlemma: of niets doen met een verkeerde identiteit of zijn ware identiteit terugvragen maar wel met de onzekerheid of hij ondanks de destijds verstrekte verkeerde gegevens zijn verblijfsvergunning in Nederland zal kunnen behouden.
fisbel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
plus. verrekt lastige situatie inderdaad
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!