Is het verplicht om een bordje cameratoezicht op te hangen als de camera NIET opneemt?

Om 's avonds te kunnen zien wie er voor de deur staat, wil ik een IP-camera met nachtzicht (infrarood) plaatsen. De camera kijkt specifiek naar de deur en neemt NIET op. Ben ik alsnog verplicht om een bordje cameratoezicht te plaatsen? En zo ja, op welke plek zou het bordje moeten hangen?

Toegevoegd na 6 minuten:
De camera is alleen toegankelijk vanuit het beveiligde netwerk en met het juiste gebruikersnaam-wachtwoordcombinatie.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Hiervoor gelden dezelfde regels als met een videofoon bij bijv. een flatgebouw.
Zolang er geen opnames worden gemaakt en het duidelijk voor de bezoeker is dat hij in beeld is (omdat de camera niet verborgen is opgehangen) hoef je dit niet extra te vermelden en dus geen bordje op te hangen.
Pas op als je camera delen van de openbare weg neemt of van de tuin van de buren, dat mag dan weer niet. Plak dan de cameralens af met kleine stukjes plakband.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Toezicht is toezicht dus dat is verplicht. Als iemand s'avonds voor je deur staat hoort die gene te weten dat hij gefilmd wordt. Ivm privici
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kun je misschien je antwoord onderbouwen? Hier is geen sprake van opnemen/filmen, omdat je alleen op het beeldscherm meekijkt. De beelden worden niet opgeslagen.