Waarom wordt er in de rechtbank een portret gemaakt van de verdachte?

Wat is hierbij de procedure? (wanneer wel/niet) En wat is de regelgeving hierover?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
15.5K

Het beste antwoord

In de Nederlandse rechtbank mogen geen foto’s of filmopnames worden gemaakt. Er is een persrichtlijn die de rechtbanken hanteren ten aanzien van de pers, daarin staat o.a. dat er tijdens de zittingen tekeningen kunnen worden gemaakt.
Omdat de 'buitenwereld' een indruk wil krijgen van de rechtszaak komt er een rechtbanktekenaar, meestal een goede portrettekenaar. Deze tekeningen verschijnen later in het medium waarvoor hij werkt.
De tekening moet neutraal, maar ook zo volledig mogelijk zijn. Letterlijk en figuurlijk moet een beeld geschetst worden. De rechtbanktekenaar kan het karakter van iemand in de tekening proberen te verwerken, door de nadruk op de houding te leggen, hoe de verdachte zich opstelt, vriendelijk, rustig, agressief of zenuwachtig. Er wordt dus een beeld geschetst zoals de tekenaar de verdachte ziet.
Een rechtbanktekenaar heeft eigen verantwoordelijkheid. Het gaat om het tekenen van een verdachte, dus de tekenaar zelf mag geen zich geen oordeel vormen zolang de schuld niet bewezen is. Vanwege de privacy zit een rechtbanktekenaar niet recht voor de verdachte en kijkt deze niet in het gezicht. Zij zitten vaak aan tegenovergestelde kanten van de rechtszaal. Tekeningen dienen van opzij en minstens iets van achteren getekend te zijn.
Een verdachte (ik noem haar naam niet) werd door een rechtbanktekenaar als een afschrikwekkende heks geschetst. Zo verscheen haar beeld in diverse kranten en tijdschriften die daardoor goed verkocht werden. De tekenaar was zijn boekje al te buiten gegaan door het gezicht meer van voren te tekenen. Zijn fantasie kende geen grenzen en is een slecht voorbeeld van de beroepsgroep. Zo moet het dus niet.
Toen de veroordeelde een paar jaar later onschuldig bleek te zijn en zij op TV verscheen, bleek het een heel aardige vrouw te zijn met een lief gezicht.
De tekenaar dient zelf de benodigde toestemming te verkrijgen van de advocaat of rechtshulpverlener. De rechter kan dit controleren. Overigens doet die toestemming niets af aan de bevoegdheid van de rechter om het maken van tekeningen niet toe te staan.

Toegevoegd na 32 minuten:
Zojuist een een aardige pdf gevonden - Camera legt het af tegen potlood.
https://www.google.nl/#q=http:%2F%2Frobzijlstra.files.wordpress.com%2F2011%2F10%2Fdvhn-rechtbanktekenaars.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het meest volledig en met een leuk pdfje, andere antwoorden ook niet mis.

Andere antwoorden (2)

Omdat het officieel nog een verdachte is en ,dus nog niet veroordeeld. Bij een foto is het portret zo duidelijk dat de privacy geschonden word. Bij een tekening hebben ze een slag om de arm.

Toegevoegd na 13 minuten:
Ook geeft een tekening een beter globaal beeld van bijvoorbeeld een houding of uitdrukking die de verdachte heeft tijdens de rechtzaak, een foto is meer een momentopname.
10 jaar geleden
Ik denk dat je de portretten van een rechtbanktekenaar bedoelt, die in de media getoond kunnen worden wanneer er verslag wordt gedaan van een bepaalde zitting of zaak? Dat is puur omdat er geen foto's gemaakt mogen worden in de rechtszaal, en er slechts bij uitzondering camera's bij mogen zijn. Om dan toch een beeld te tonen van de verdachte, wordt er een tekening gemaakt door een tekenaar die bij de zitting aanwezig was. Verdere regelgeving is mij niet bekend, het is wel altijd een lastig punt hoe levensecht zo'n portret nu eigenlijk moet of mag zijn. Maar het is niet zo dat er altijd, of altijd in bepaalde gevallen, zo'n portret wordt gemaakt. Het is puur om de berichtgeving over een zaak te ondersteunen in de media.