Verhuizen naar andere gemeente, WWB gekregen bij 26 jaar bij huidige gemeente. Hoe WWB behouden?

Hallo,

Momenteel heb ik WWB via mijn eigen gemeente, ik ben 26 jaar en hou me netjes aan alle verplichtingen en ben ook hard opzoek naar werk.
Nu is het zo dat ik ga verhuizen naar een andere gemeente.
Ik moet waarschijnlijk een nieuwe WWB aanvraag gaan doen, want de nieuwe gemeente kan niet de gegevens overnemen van mijn huidige gemeente.
Alleen is het zo dat ik over 3 weken 27 jaar wordt, en volgens mij gelden er andere regels als je 27 jaar of ouder bent.

Wat moet ik nu doen:

Mij zsm inschrijven bij de nieuwe gemeente en een nieuwe aanvraag doen?
Of wachten dat ik 27 jaar ben, en dan inschrijven en een nieuwe aanvraag doen?

Het is niet mijn bedoeling om te frauderen, het gaat mij erom dat ik straks niet in de financiële problemen kom...

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Reddie
10 jaar geleden
Het lijkt mij het beste dat je hierover informatie inwint bij je huidige gemeente. Met jouw "staat van dienst" zullen ze je vast wel willen helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor jongeren van 18 - 27 jaar gelden extra strenge regels.
Die gelden in iedere gemeente. http://www.ipsz.nl/pagina/8543/jongeren-van-18-t-m-27-jaar

Antwoorden (1)

Even in het kort de bedoeling van de Wet werk en bijstand (WWB)
De overheid gaat ervan uit dat iedereen zoveel mogelijk in zijn eigen levensonderhoud moet kunnen voorzien met werken. Lukt dit niet, dan helpt de overheid met werk zoeken. Zolang men geen werk heeft gevonden ontvangt men bijstand, via de Wet werk en bijstand (WWB).
Dat is de WVB re-integratieverordening.

Indien u 27jaar of ouder bent kan de gemeente u bijvoorbeeld een zogeheten participatieplaats aanbieden. Op een dergelijke plaats kunt u voor een periode van maximaal twee jaar met behoud van uw uitkering bij de gemeente of in het bedrijfsleven werken aan de terugkeer op de arbeidsmarkt. Het is de bedoeling dat de gemeente maatwerk levert.
Dit betekent dat de re-integratieactiviteiten goed moeten aansluiten bij uw persoonlijke situatie. Alleen dan bent u verplicht hieraan mee te werken.
Iedere gemeente mag zelf bepalen hoe zij bijstandsgerechtigden helpt met het vinden van een baan.
Een gemeente legt dit vast in een zogenoemde re-integratieverordening. Deze kunt u nu al opvragen bij de betreffende gemeente. In deze verordening kan zijn opgenomen dat u eenmalig een onbelaste stimuleringspremie krijgt als u bijvoorbeeld een opleiding hebt afgerond of aan het werk bent gegaan.
Ik ken uw totale omstandigeden niet, het is dus een algemeen antwoord. Ik hoop dat het u op weg helpt.

Toegevoegd na 12 minuten:
U kunt via de site van de Rijksoverheid eventueel de folder Wet werk en bijstand downloaden of lezen.

(Het moet natuurlijk zijn WWB re-integrativerordening)

Toegevoegd na 19 minuten:
Of u zich nu in laat schrijven of over drie weken mag niets uitmaken. Alle gemeentes dienen er samen met u voor te zorgen dat u niet in de financiële problemen komt. Het hanteren van de re-integratiewet verschilt soms per gemeente. Maar de regels die nu gelden, gelden over drie weken ook.
Succes met het vinden van een passende baan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hai hai, je mag een volgende keer ;)