Als iets van je in beslag wordt genomen door een organisatie, is deze dan wettelijk verplicht datgene na afloop weer terug te geven?

Stel je neemt een koelbox mee naar een festival -terwijl in het regelement staat dat dit niet mag maar je hebt het toch gedaan- en je koelbox wordt in beslaggenomen. Is de organisatie dan niet wettelijk verplicht om jou je spullen na afloop terug te geven (of in elk geval te zorgen dat je deze terug kan krijgen), ondanks dat ze hebben aangegeven dat je dit niet mee mag nemen?
En in hoeverre mag een organisatie dingen in beslag nemen die niet expliciet in een regelement vernoemd staan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

JoanDArc
Bronzen medaille

In de reglementen staat altijd een tekst dat men door het kopen van een toegangsbewijs akkoord gaat met de huisregels.
Meestal staat erin vermeld wat de minimum toegangsleeftijd is, dat men zich dient te legitimeren en dat de toegang geweigerd kan worden zonder restitutie van het entreegeld.
Vaak is het verboden om eigen drank en etenswaren mee te brengen.
Je hebt een toegangsbewijs gekocht en je gaat dus akkoord met de huisregels. Je schrijft zelf dat het naar binnenbrengen van een koelbox in de reglementen staat. Je wist het en doet het toch.
Als er nu ook nog in de reglementen staat dat medewerkers van de organisatie steeds gerechtigd zijn ongeoorloofde voorwerpen in bewaring te nemen dan wel te vernietigen, kun je dus gedag zeggen tegen je koelbox. Je bent zelf met deze regel akkoord gegaan. Je kunt van de festivalorganisatie niet verwachten dat zij alle in bezit genomen voorwerpen archiveert.
Mochten er dingen zijn die niet expliciet genoemd worden in de reglementen dan kunnen medewerkers van de organisatie je dus laten kiezen: afgeven of wegwezen.
Het is misschien niet het antwoord dat je graag had willen horen, maar zo is het nu eenmaal. De regels dienen voor iedere bezoeker op gelijke wijze gehanteerd te worden.