Wat kan ik doen bij deze internationale ebay verkoper?

Hallo allemaal, ik heb iets gekocht via ebay bij iemand maar die wilde het via paypal afhandelen. Allemaal prima, maar tijdens mijn betaling (paypal echeck) kwam ik erachter dat het een model betrof wat hier in Europa niet bruikbaar is. Dus heb ik de verkoper gemaild en gevraagd om het te annuleren aangezien mijn betaling toch nog niet rond was en hij het zonder problemen had kunnen annuleren. Geen reactie en hij heeft het een week later gewoon verstuurd... Toen heb ik bij paypal een dispute gestart met de mededeling dat het object waardeloos is hier in Europa en ik het wilde terugsturen. Om de een of andere reden heeft paypal in zijn voordeel beslist. Wat ik toen gedaan heb (slim of niet slim) is rondgezocht wat ik kon doen. Op forums kwam ik erachter dat je de incasso kan storneren!! Dit heb ik gedaan en omdat ik blijkbaar een dispute had welke niet gedekt was onder verkopersbescherming heb ik mijn geld terug en is hij het kwijt. Nu heb ik hem aangegeven dat ik het object terug wil sturen aangezien dat mijn bedoeling was omdat ik er niks aan had. Nu is hij boos en de enige oplossing voor hem is het geld krijgen en zegt hij dat paypal aangifte tegen mij gaat doen. Het is een verkoper uit Australië. Wat moet ik doen? Ik baal hier erg van gaat om een redelijk groot bedrag. Ik heb het idee dat de verkoper onredelijk is omdat ik voordat hij het verstuurde al aangaf te willen annuleren.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een winnend bod of een koop via Nu kopen is bindend. Je bent een bindende overeenkomst aangegaan en verplicht de transactie af te handelen.
Je had geen recht op annulering van de koop en helaas heb je ook geen overeenstemming voor een andere oplossing kunnen bereiken.
De verkoper heeft al verpakkings- en verzendkosten gemaakt. Als jij het terug stuurt op jouw kosten heeft hij dus nog steeds schade aan deze transactie.
Je riskeert nu negatieve feedback te krijgen of je komt te boek te staan als niet-betalende koper.
Je kan het alsnog betalen en het artikel in ontvangst nemen. Eventueel biedt je het daarna zelf internationaal te koop aan via ebay.

Toegevoegd na 8 minuten:
Naast de genoemde kosten is de verkoper ook de provisie en kosten aan Ebay per verkoop verschuldigd. Voor een verkoper is het moeilijk een transactie via Ebay ongedaan te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het geschil is via Paypal in het voordeel van de verkoper beslist. Paypal verwacht dus een betaling van jou. Als de verkoper gebruik maakt van zijn verkopersbescherming is Paypal benadeeld door deze onbetaalde transactie. Paypal kan je als een wanbetaler registreren. Eventueel zou je account voor verdere transacties geblokkeerd kunnen worden. Of ze ook daadwerkelijk aangifte gaan doen van fraude zal wel afhankelijk zijn van de grootte van het schadebedrag.