Hoelang is de procedure om je voornaam te veranderen?

weet iemand hoelang de procedure van een voornaamswijziging gemiddeld duurt ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een seconde, je zegt ik wil voortaan Poepjes genoemd worden en het is geregeld, al zullen je vrienden en familie hier wel aan moeten wennen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nee ik bedoel officieel laten veranderen. (dus geen roepnaam gebruiken) en let niet op mijn account naam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/voornaam-veranderen.91230

Het beste antwoord

Dat is niet te zeggen hoe lang dat duurt. Dat hangt van de advocaat af en van de rechter en van de procedure bij de rechtbank.

Ministerie van Veiligheid en Justitie:
Wanneer kan ik mijn voornaam (laten) wijzigen?
Bij een voornaamswijziging kan het gaan om het verkrijgen van een nieuwe voornaam, maar ook om het toevoegen of schrappen van een of meerdere voornamen. U kunt een verzoek tot voornaamswijziging indienen, als:
bij de aangifte van uw geboorte bij de burgerlijke stand een onjuiste naam is opgegeven;
uw voornaam niet meer passend is, omdat u een geslachtsverandering heeft ondergaan;
u uw voornaam lelijk vindt.

De nieuwe voornaam mag niet ongepast zijn en er moeten zwaarwichtige belangen zijn om de naamswijziging te verzoeken. De rechter beslist of er voldoende reden is om uw voornaam te veranderen.

Waar kan ik mijn voornaam laten wijzigen?
U kunt uw voornaam wijzigen door een verzoek in te dienen bij een rechtbank bij u in de buurt. U moet zich voor deze procedure laten bijstaan door een advocaat.

http://www.justis.nl/producten/naamswijziging/faq-voornaamswijziging/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als aanvulling hierop: Als je onder de 18 bent en je heet bijvoorbeeld Willem Kees Janssen, en je wil voortaan Kees Willem Janssen heten, is de procedure een stuk minder ingrijpend, tot je 18e mag je dit omwisselen, volgens mij. Daarnaast is het wijzigen van je naam in het algemeen tot je 18e eenvoudiger.

Andere antwoorden (1)

Een procedure voornaamswijziging (die gaat via de rechtbank) hoeeft niet zo lang te duren. U moet rekening houden met drie maanden. Die termijn is ook afhankelijk van de drukte bij de rechtbank.