Mag de politie je medische dossier inzien, zonder dat je hiervoor toestemming hebt gegeven?

Ik was betrokken bij een ongeval (waarvan vanaf het eerste moment de wederpartij schuld heeft erkend), dus geen verdachte van iets.

Toch wist de dienstdoende agent (KMar) een aantal dingen van mijn medische geschiedenis zonder dat ik dat had verteld. Dit moet hij dus in mijn dossier hebben gelezen, en ik was hier helemaal niet blij mee. Kwestie van privacy.
Mag dit wel volgens de wet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
7.4K

Antwoorden (2)

Nee dat mag niet wegens het medische geheim
Robby BB

Toegevoegd na 1 minuut:
En als hij dan al info heeft mag hij het zeker niet gebruiken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankje! plus voor het korte en bondige antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en mijn plus erbij
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zie reactie onder de vraag; ik denk dat we eruit zijn hoe het zit. bedankt!
Nee, in principe mag dat niet. Uw hulpverlener heeft immers een beroepsgeheim. Alleen in uitzonderlijke situaties mag uw hulpverlener uw medische gegevens verstrekken. Uw hulpverlener kan dat – na zorgvuldige afweging van belangen – uit zichzelf doen, als de politie of het openbaar ministerie (OM) het vraagt of als de rechter dat beveelt.

Verstrekken medische gegevens op eigen initiatief
Uw hulpverlener mag alleen in overmachtssituaties uit eigen beweging medische gegevens verstrekken aan de politie of het OM. Hierbij moet het gaan om het afwenden van een direct gevaar of ernstig nadeel voor u of iemand anders.

Verstrekken medische gegevens aan politie of OM
De politie of het OM kan ook medische gegevens van uw hulpverlener vorderen. Maar uw hulpverlener is daarbij alleen in uitzonderlijke situaties verplicht om uw gegevens te verstrekken. U leest hierover meer bij Als de politie gegevens over mij vraagt.

Verstrekken medische gegevens aan rechter
Ook de rechter kan uw hulpverlener in sommige gevallen opdragen dat hij of zij het medisch beroepsgeheim doorbreekt en inlichtingen verstrekt of gegevens afstaat voor onderzoek. Uw hulpverlener is in dit geval verplicht om mee te werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je wel. Dat is helemaal duidelijk. Nu blijft het nog een mysterie hoe deze man toch over die informatie kon beschikken; ik ben nog nooit in aanraking geweest met de politie dus daar liggeen ook geen gegevens
fremar
10 jaar geleden
Je zou klacht tegen die agent kunnen neerleggen wegens schending privé gegevens,uit onderzoek zal dan blijken vanwaar hij die gegevens haalde en waarom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een gewone agent mag niet over uw medische gegevens spreken omdat alleen een arts dat kan doen, Reden waarom artsen komen getuige in de rechtbank,
Deze agent is 100 % in fout,
Er kunnen inderdaad gegevens uit gewisselt worden volgens wettelijke procedures, maar dan via dokters,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemand van het ziekenhuis moet iets losgelaten hebben tegen de agent,dit kan een arts zijn,maar ook iemand van de verpleging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij de reactie onder de vraag staat de vermoedelijke oplossing (beetje lang om hieronder te zetten :) ). Bedankt voor het meedenken!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha de 'dader' is nu bekend,tja hier doe je natuurlijk niets tegen. ;-)