wat gebeurt er met de cellen als er brand uitbreekt in een gevangenis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
3.5K
fremar
10 jaar geleden
http://www.occupyrotterdam.org/2013/05/brand-o-jee-wat-nu-o-ja-mijn-briefje-shit-waar-is-mijn-briefje-nou/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@roel, je ziet dat je vraag reacties losmaakt. Goeie Vraag dus. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fremar, hier ook een site met reacties. Werpt weer een ander licht op het verliezen van een briefje op 23 mei 2013 buiten het detentiecomplex. De reactie van de ervaringsdeskundige opendeur vind ik interessant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oh je, site verloren, hier komt hij alsnog. https://www.indymedia.nl/node/15694

Antwoorden (2)

Die worden dan heel erg heet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
juist
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1. Aan de ene kant wel een flauw antwoord. Maar de vraag was wat er met de cellen gebeurde. Niet met de gevangen. Even terugkomen op de vraag. Het lijkt me dat alle celdeuren automatisch open gaan. Maar de muren dicht blijven. Dus de gevangen moeten zich nog wel binnen het terrein blijven. Het zou namelijk erg bijzonder zijn als een gevangenis afbrandt en de gevangenen levend verbranden. In Nederland kan dit zeker niet. In andere landen waarschijnlijk wel (buiten Europa bijv: India oid)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, als er brand is worden de deuren automatisch ontgrendeld. Flapjes je hebt gelijk, de cel wordt heet, maar alleen als er brand uitbreekt vlak bij de cel en nadat de celdeur open is gegaan. Celdeuren zijn tegenwoordig sterk brandwerend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal niet! Hoe kom je daar nou bij! Die deuren gaan helemaal niet open. De cellen worden heet en dan gaat iedereen dood...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schipholbrand
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Flap, je loopt achter, je hebt het over 2005, wij leven nu in2013.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Janedárc: Er is niets veranderd in dat opzicht. Er is een onderzoekscommissie geweest en iedereen deed een plas en alles bleef zoals het was. "Ga maar lekker slapen" zeggen ze. In een brandgevaarlijke cel slaap je niet lekker.
De cellen worden in de kortst mogelijke tijd geopend.

Toegevoegd na 14 minuten:
In vrijwel alle penitentiaire inrichtingen zijn de celdeuren voorzien van een automatische deurontgrendeling.

Toegevoegd na 4 uur:
quote ... "Een branddeur wordt onderworpen aan een brandtest volgens de standaardbrandkromme. In geval van een standaardgevangeniscel is dit volgens Ram eigenlijk niet realistisch. “De vuurlast die zich in zo’n cel bevindt, bestaat doorgaans uit één of twee matrassen en misschien nog wat kleren en een tv. Ook zijn de ventilatieopeningen beperkt, waardoor een brand zich niet volledig zal ontwikkelen.
In de praktijk worden de celdeuren dus niet aan een hoge brandlast blootgesteld als waarop wordt getest.” ... Unquote

Het artikel is van 2010. De overheid was eind 2005 al begonnen met het verbeteren van de brandveiligheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
-1. Nietes.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schipholbrand
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
foei Flap, wij hebben het over nu en niet over 2005, wel bij de tijd blijven, nu haal ik mijn plus bij jou weg. http://www.brandveilig.com/onderwerpen/binnendeuren/testen-van-celdeuren-op-brandwerendheid-29423
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt een plus niet weghalen. Maar dat geeft verder niet. Jou link geeft aan dat er geen barst is gedaan aan de veiligheid van penitientaire inrichtingen. Er staat dat Piet van Ram is begonnen met de beoordeling van celdeuren. Waarschijnlijk is ie nog steeds bezig of ligt zijn rapport te verstoffen in een la. Er is op dat gebied niets wezenlijks veranderd. Dat willen je graag laten geloven in dat soort nietszeggende artikeltjes.