Slopers naast scouting willen over het scoutingterrein naar de weg. Wat is de positie van scouting en hoe handelen zij slim?

Naast het scoutingterrein is een school plus bijgebouwen. Een deel van de schoolgebouwen zal worden gesloopt waarna er nieuwe schoolgebouwen komen plus een geheel nieuw gezondheidscentrum.

De slopers ragen nu aan scouting of ze enkele maanden via het scoutingterrein naar de openbare weg mogen rijden met hun zware voertuigen. De bestaande ontsluiting van het schoolterrein is namelijk krap.

Scouting gaat natuurlijk eerst kijken of dit kan zonder onoverkomelijke belemmering voor het scouting-gebeuren. Dat zal wel lukken zij het dat het rommelig wordt en dus nadelig is voor de sfeer op het terrein. Van de slopers zal in elk geval geëeist worden dat alles in oude staat hersteld wordt na afloop.

Maar wat is de positie van scouting nu precies? Kunnen ze weigeren? Kunnen ze extra eisen stellen - als genoegdoening voor de tijdelijke hinder of zelfs om er ook nog een slaatje uit te slaan? Bijvoorbeeld in natura: door een eigen klus of nieuw hek van de slopers te verlangen?

Poet
10 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
10 jaar geleden
Ga hierover ingesprek met ze
Poet
10 jaar geleden
Uiteraard maar juist daarvoor wil ik graag eerst weten wat de positie van scouting is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het eigen terrein is mag dit niet zonder toestemming lijkt mij,maar als het geheel verhuurd is dan zou het slopersbedrijf dit aan de verhuurder kunnen vragen.
Dan nog is het de vraag of je er als huurder mee akkoord dient te gaan.

Het beste antwoord

Als eigenaar van de grond bepaal je in principe zelf wie je op je terrein toelaat. Omdat ik veronderstel dat je een goede relatie wilt hebben met de buren zul je serieus naar het verzoek moeten kijken. En er vooral voor zorgen dat je niet zelf met last en schade blijft zitten. Dus leg alle afspraken goed vast! En alleen de afspraak dat ze het terrein in de oorspronkelijke staat herstellen lijkt me wel wat magertjes, en een potentiele bron van conflict. Mijn suggestie is dat je in de overeenkomst opneemt dat bij een geschil mbt de uitvoering van het contract partijen gehouden zijn voortvarend medewerking te verlenen aan het instellen van een commissie (ieder benoemt een lid, en zij samen een onafhankelijke derde als voorzitter) die bindend adviseert. Kosten hiervan te vergoeden door de sloper, tenzij de commissie van oordeel is dat je je apert onredelijk hebt opgesteld. Dan moet jij hen betalen. (het woordje 'apert' moet er echt tussen. Partijen zijn immers niet gelijkwaardig, zoals in een commerciele relatie tussen twee bedrijven)
Leg ook vast dat ze op jouw terrein absoluut geen spullen opslaan of auto's parkeren. En teken op een kaartje in waar ze wel en niet mogen rijden. Laat ze de route bedekken met aansluitend gelegde rijplaten of draglineschotten, en bepaal een uiterste datum dat alles opgeruimd en hersteld moet zijn. En tenslotte: zij hebben er financieel voordeel bij dat ze het sloopterrein gemakkelijker kunnen bereiken, dus vraag gerust - vooruit te betalen - pakweg tweeduizend Euri vergoeding.
Ik ken dat bedrijf natuurlijk niet, maar het is een feit van algemene bekendheid dat er in die branche wel ondernemers zijn die het niet zo nauw nemen met andermans belangen. Reden te meer om alles goed vast te leggen en te zorgen dat je (juridisch) in the lead blijft.
teusvh
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Toevoeging: als je niet zelf eigenaar bent van het terrein wijzigt dat niets aan het bovenstaande, maar moet je wel de eigenaar om toestemming vragen.
Poet
10 jaar geleden
Glashelder verhaal. Feitelijk pacht scouting van de gemeente maar dat zal het niet anders maken.