Heeft het uurloon wat een advocaat vraagt een correlatie met de slagingskans van een zaak?

Hallo, er zijn advocaten met verschillende uurlonen. Sommige vragen zelfs het dubbele van andere! Nu heb ik een advocaat gevonden die best veel vraagt (ruim 300 euro per uur, voor een scheidingszaak).

De goedkopere zijn bezet/druk.

Nu is mijn vraag: is de kans (nu ik een wat duurder advocaat neem) groter dat ik de zaak 'win'? Of heeft dat helemaal geen samenhang? De advocaat die ik neem is zo duur omdat hijzelf meent wat meer kennis van zaken te hebben dan een gemiddelde advocaat. Zo was hij rechter geweest.

Als het 'slagingskans' geen samenhang heeft met het uurloon, wil ik uiteraard een zo goedkoop mogelijk advocaat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, per definitie heeft het uurloon van een advocaat geen enkele samenhang met de slagingskansen van de door hem aangenomen zaken. Het is uiteindelijk de rechter die bepaalt.

Het gevraagde uurloon heeft wel alles te maken met de kosten die de advocaat maakt om zijn nering uit te kunnen voeren. Als hij bijvoorbeeld een groot kantoorpand heeft op een dure locatie dan komt dat terug in zijn uurloon.
Ook als hij een bepaalde opgebouwde goede reputatie heeft dan kan dat een opdrijvende factor zijn voor zijn gevraagde uurloon.
Het is uiteindelijk een vrij beroep en als ondernemer mag de advocaat zijn eigen tarieven bepalen.
In de uur tarieven zijn altijd wel alle werkzaamheden begrepen die een advocaat moet (laten) verrichten om een zaak zo goed mogelijk te laten doorgaan. Uitzonderingen zijn dan extra declaraties voor buitengewone reiskosten en/of verblijfskosten als die ten behoeve van de zaak gemaakt zijn.

Maar zelfs topadvocaten als bijv. Spong, Anker, Hiddema, Doedens en Plasman en alle andere goeden verliezen op zijn tijd ook wel eens belangrijke zaken voor hun clientèlen ondanks hun pittige uurtarieven.
100% garantie op een zekere afloop kan en zal ook een goede advocaat je nooit kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, het tarief geeft geen grotere slagingskans. Het geeft zijn of haar marktwaarde weer. Zolang er clienten zijn die dat tarief betalen zal deze advocaat het waard zijn. Bijvoorbeeld de snelheid van behandelen kan van belang zijn. De expertise op een bepaald vlak. Vaak kunnen ze wel op voorhand zeggen of je enig kans van slagen hebt. Dus of het verstandig is hem of haar in te huren.