Moet je na je overlijden je verpleegsterspeld of ridderorde nog terug sturen naar de gemeente ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
10.8K

Het beste antwoord

Hierbij gaat het over een koninklijke onderscheiding:
De koninklijke onderscheiding is een persoonlijke onderscheiding die je in bruikleen hebt. Bij overlijden moet het terug naar de eigenaar, de Staat. Dat betekent dat het door erfgenamen moet worden teruggestuurd naar de Kanselarij der Nederlandse Orden. In de praktijk lukt dat bij 80 procent van de lintjes. De 20 procent die niet terugstuurt, krijgt van de Kanselarij 3 à 4 maanden na het overlijden een herinneringsbrief. Dan stuurt nog eens 80 procent het lintje op. Bij het restant gaat het om mensen die het lintje niet meer kunnen vinden. Of de onderscheiding is met de overledene mee het graf ingegaan. In dat geval betalen de erfgenamen de kostprijs van de onderscheiding. Overigens geldt dit terugsturen ook als je al een lintje hebt, maar je later een hogere onderscheiding krijgt.

Deze bepalingen gelden voor alle gedecoreerden in deze twee civiele Orden en zijn tevens van toepassing op militairen die in de Orde van Oranje-Nassau worden gedecoreerd met de zwaarden.

Deze bepalingen gelden niet voor benoemingen in de Militaire Willems-Orde. De wet biedt namelijk de mogelijkheid om een onderscheiding in de Militaire Willems-Orde postuum toe te kennen en dan kan het niet anders dan dat de onderscheiding aan de familieleden of aan de nabestaanden van betrokkene wordt overhandigd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Indien daartoe de wens wordt uitgesproken, kan men ook met de Kanselarij der Nederlandse Orden een afspraak maken om het versiersel in langdurige bruikleen te behouden. In dat geval dienen de erfgenamen wel een waarborgsom te betalen, die, bij het later alsnog inleveren van het versiersel, aan de nabestaanden weer wordt terugbetaald.

Toegevoegd na 20 minuten:
Oh ja, dit geldt ook nog voor de Orde van de Nederlandse Leeuw.
Overige onderscheidingen mogen behouden worden door de nabestaanden van de gedecoreerden.

Overigens is het bij de speld van een verpleegkundige hetzelfde, deze moet ook terug naar waar die vandaan kwam, tenminste, als het een lintje van de Orde van de Nederlandse Leeuw of van de Orde van Oranje-Nassau is.

Maar meestal krijg je er wel een brief over (ter herinnering) en daarin staat dan vermeld dat je het moet terugsturen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Maar als ze er zelf niet naar vragen, ben ik wel van mening dat je het kan behouden hoor..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt. Wat wel heel vervelend overkomt is dat je binnen twee na overlijden van de geridderde al een brief thuiskrijgt met het verzoek de decoratie terug te sturen. Hadden ze ook na twee maanden of zo kunnen doen. Ik vond dat vorig jaar na mijn vaders overlijden heel kwetsend. Zo van, hij is dood, hier met die versiering.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd, dat is heel lastig. Maar als ze er zelf niet naar vragen, ben ik wel van mening dat je het kan behouden hoor... Eén van redenen dat ze het terug willen is om te voorkomen dat het op de markt komt...