kan ik uitwonendebeurs annvragen of ik ben de vrouw van een nederlander maar woont bij zijn moeder?

ohja ik ben buitenlander :) hebt een verblijsvergunning en ben student maar wij wonen bij zijn moeder..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoelt u dat u reeds getrouwd bent?

Antwoorden (2)

Dat kan, als je verblijfsvergunning type 2, 3, of 4 hebt, heb je een andere verblijfsvergunning of kom je uit de EU, dan moet je het nationaliteitenformulier invullen dat je in de link vindt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is voor buitenlandse studenten wel een mogelijkheid voor een studie financiering.
De bijzonderheden kan je vinden op de site van DUO.

http://www.duo.nl/particulieren/international-student/studying-in-the-Netherlands/financial-support.asp

http://www.duo.nl/particulieren/international-student/student-finance/how-does-it-work.asp

Dat is wat ik nu kan vinden op basis van de door jou gegeven gegevens.

Stel dat je een Nederlander was, en jij woont met je vriend/man samen bij ZIJN moeder. Dan kan jij een uitwonende beurs aanvragen, omdat jij niet meer thuis woont. Maar hij natuurlijk niet, want hij woont wel gewoon thuis.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Volde, ik kan een eind met u meegaan, maar zoals de vraag gesteld is, is er sprake van een huwelijk.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ach ja, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik weet niet of een huwelijk verschil maakt bij DUO. Mijn man en ik hebben allebei een uitwonende beurs gehad toen we samen gingen wonen en studeerden, maar toen waren we nog niet getrouwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wel een plus. De student kan ver komen met uw antwoord.
@Volde, misschien kunt u hier iets over vinden, ik weet namelijk niet of de laatste zin waar is. Verstrekken van studiebeurzen is mijn specialiteit niet. Kan wel herkennen of een antwoord fout is, maar weet niet zo direct het goede. Studeren ze allebei of is alleen de vriend/man student ? - Indien men samenwoont, krijgt men allebei een eigen uitwonende beurs. Het gaat erom of men wel of niet bij de ouders woont. -
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Als ALLEEN de man studeert, krijgt hij een studiebeurs en de vriendin/vrouw krijgt niets. De man krijgt dan een beurs maar niet voor uitwonend (in bovenstaande verhaal dan) want hij woont thuis. Als ALLEEN de vrouw studeert, kan zij een beurs krijgen, maar de man krijgt niets. Van die laatste zin weet ik niet of het waar is, het lijkt me wel logisch eigenlijk. Zelfs als je getrouwd bent en op je zelf woont, kijken ze bij het berekenen van de stufi als nog naar het inkomen van de ouders. Dus waarom met thuis of uitwonen niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat erom of men wel of niet bij de ouders woont. - Werd mij door studenten verteld, maar ik kan het nergens verifiëren.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat stond vroeger wel op de site, maar die site is helemaal veranderd.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Maar hier staat het wel, en dat voldoet :-D http://wetten.overheid.nl/BWBR0011453/Hoofdstuk1/Artikel15/geldigheidsdatum_17-11-2013
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@HeerVoldemort, Bedankt voor het uitzoeken.
Ja, dat zou dan inderdaad voor haar gelden.
Dan zijn deze uittreksels van de rijksoverheid wel handig.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/heb-ik-als-buitenlandse-student-recht-op-studiefinanciering-in-nederland.html http://www.duo.nl/studiepunt/nationaliteitenschema/natschema.asp