mag je wiet bij je hebben in de auto?

stel je hebt wiet in de shop gehaald en je bent met de auto.
je wordt aangehouden wegens een algemene controle en ze willen je auto doorzoeken, ze vinden je net gekochte wiet maar je hebt zelf nog niks gebruikt! wat zijn dan de gevolgen hiervoor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
17.4K

Antwoorden (4)

Tenzij de politie de indruk heeft dat je onder invloed rijdt, is het grootste risico dat ze de wiet in beslag nemen. Als ze het vermoeden hebben dat je onder invloed rijdt, dan nemen ze een test af. Als je dan boven de 3 microgram thc per liter bloed zit, heb je een probleem.

Als je meer dan 5 gram bij je hebt is dat natuurlijk ook strafbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en als je beginnende bestuurder bent zoals ik, gelden dan dezelfde regels?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook als beginnende bestuurder is dit zo. Je mag cannabis officieel uberhaupt niet vervoeren, dus er is altijd kans dat het ingenomen wordt. De grenswaarde is voor iedereen hetzelfde.
Hoi,

Ten eerste, wiet bij je hebben is strafbaar, ongeacht de hoeveelheid. Hier in NL heerst er een gedoog beleid.
Het is aan de agent te bepalen wat te doen. Als jij een kleine hoeveelheid wiet in je handschoenen vakje heb liggen, zal er niet veel gebeuren.
Echter, als jij, terwijl het je gevraagd is niet de waarheid spreekt, kun je rekenen op een bon. Ook als jij al je jointje al gedraaid hebt, en op de asbak hebt liggen, zal dat niet in goede aarde vallen meneer de agent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dus stel je hebt het bij je, ze vragen of ik bepaalde dingen bij je hebt, je geeft het eerlijk aan en het is niet zo heel veel en je bent zelf gewoon nuchter doen ze er waarschijnlijk niet zo moeilijk over?
Nee dat mag wettelijk niet, maar in Nederland is er een gedogen belijd. Dit wil zeggen dat er bepaalde zaken door de vingers wordt gekeken. Probleem is dat de vingers ook kunnen gesloten worden. Alles hangt er van af dat ze, wanneer er een probleem is en men kan dat relateren aan de drugs die je bij hebt dat je dan in de problemen kan komen.
Ik kan veronderstellen dat je bv bij een controle amok maakt en ze vinden een gedogen hoeveelheid drugs dat dit dan bezwarend op de feiten kan wegen.
Het is en blijft een gedogen belijd en daar kan je alle kanten mee uit.
Stel dat je bv een gedogen hoeveelheid drugs verstopt in je auto en bij een controle verklaar je dat je geen drugs bij hebt, dan zou je wel in de problemen kunnen komen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je mag het helemaal niet bij je hebben. Gebrúik van wiet is niet strafbaar in Nederland, maar het in bezit hebben of vervoeren ervan wel. Je gekochte wiet behoor je formeel dan ook in de coffeeshop te gebruiken.

Het klopt dat we in Nederland een gedoogbeleid hebben. Maar dit betekent niet dat het dan niet strafbaar is. Het bij je hebben van wiet is verboden, in welke hoeveelheid dan ook. Zou je dus staande gehouden worden, dan zullen drugs (vrijwel) altijd in beslag worden genomen. Tenzij het gaat om aantoonbaar medicinaal gebruik.

Het is dus NIET zo dat als je je netjes gedraagt en je niet onder invloed bent, je je drugs zult mogen houden. Het gedoogbeleid houdt in dat wanneer je een gebruikershoeveelheid (meestal: minder dan 5 gram) in bezit hebt, je niet vervolgd wordt. Míts je vrijwillig afstand doet. Als je dus weigert de wiet af te geven, kun je zelfs voor het bij je hebben van een halve joint beboet worden. En dan ben je die joint natuurlijk alsnog kwijt, maar dan gedwongen. Geef je het gewoon netjes af en is het niet meer dan vijf gram, dan krijg je geen boete en hoor je er - wat justitie betreft - verder niets meer van.

In het slechtste geval kan het echter leiden tot een melding bij het CBR en een compleet onderzoek naar je rijgeschiktheid. Ik *vermoed* dat het negen van de tien keer zo'n vaart niet loopt zolang er geen bijzonderheden zijn en duidelijk is dat je absoluut niet van plan was te gaan rijden onder invloed, maar de politie KAN naar aanleiding van zo'n feit op grond van artikel 130 van de Wegenverkeerswet een melding doen bij het CBR. Lees maar mee:

Art. 130 Wegenverkeerswet:

Indien (...) een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het CBR .. (...)

Waarbij in de ministeriële regeling die beschrijft welke feiten daartoe aanleiding kunnen geven onder meer staat:

(..)
b. betrokkene is in het bezit van een gebruikershoeveelheid drogerende stoffen en uit een door betrokkene aan de politie afgelegde verklaring blijkt dat deze voor eigen gebruik is;
c. betrokkene staat bij de politie bekend als gebruiker van drogerende stoffen;
(..)

Persoonlijk zou ik zo'n risico liever niet nemen.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie ook: http://www.om.nl/vast_menu_blok/contact/vraag_en_antwoord/drugs/