kan ik een café aanklagen na poging tot doodslag met zwaar lichamelijk letsel en die vervolgens bewust geen hulpdiensten hebben gebeld?

Toegevoegd na 1 dag:
Het personeel van de betreffende kroeg heeft mij na het voorval opgepakt en buiten gelegd er is natuurlijk aangifte gedaan maar nog niet tegen het café het is inmiddels een maand geleden en het onderzoek loopt nog inmiddels ben ik redelijk hersteld van een schedelbasisfractuur kaak en jukbeen fractuur maar werken zit er voorlopig nog niet in helaas

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja! Natuurlijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er geen hulpdiensten zijn gebeld, zou het vast wel mee gevallen zijn. Iedereen krijgt wel eens een duwtje in de kroeg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik praat ook niet over een duwtje natuurlijk ik had diverse botten gebroken in mijn gezicht en heb een operatie ondergaan van 5 uur het personeel van de kroeg weet wie het is geweest maar zwijgt in alle toonaarden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook al is het maanden geleden, je kan gewoon aangiften blijven doen bij politie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
en houd er rekening mee dat dit soort dingen, zeker als er letsel bij komt, best maanden of langer kan duren,
Maar niet opgeven!

Antwoorden (3)

Ga aangifte doen bij de politie, en leg het verhaal uit. Er zal dan een onderzoek volgen (lijkt me), en dan zal de politie zich bezighouden met wie het geweest is, en het ondervragen van getuigen die op die bewuste avond aanwezig waren.
Dan komen ook de dingen aan het licht zoals de weigering om hulp te verlenen of een ambulance /arts te bellen.

Gebroken botten in het gezicht lijken me duidelijk zichtbaar genoeg om de hulpdiensten te bellen. In dit geval is het zeker nalatigheid geweest (zoals Niekx al zegt) van het personeel. Je bent geloof ik ook verplicht om de hulpdiensten te bellen als iemand zwaar verwond is.
Veel succes hiermee! En sterkte met de verwondingen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Altijd aangifte bij Politie doen! Zoek getuigen die je kunnen helpen. Je moet ook na aangiften zorgen dat het niet op de brandstapel terecht komt, anders doen ze niets na je aangiften. Nadien je lang niets meer van Politie hoor, dan moet je opnieuw informeren hoe het ervoor staat, niet te lang mee wachten. Inmiddels is al bekend dat Politie weinig doet met aangiften, als je er niet achteraan blijft aanlopen. Vooral bij kroegen, discotheken, doen Politie weinig. Reden: Omdat het vaak voorkomt, moeilijk is uit te zoeken wat er precies is gebeurt. Drank en invloed. Terwijl juist op die plekken veel geweld, ruzies voorkomen. Een café is ook deels verantwoordelijk voor zijn gasten. Als dit vaker bij hetzelfde café gebeurt, dan kan de aangiftes gebruikt worden als bewijs tegen het desbetreffende café. Dus, aangiften doen is nooit voor niets.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee. Niet strafrechtelijk. In het Wetboek van strafrecht zegt art. 450 dat als iemand een slachtoffer niet helpt als die in levensgevaar verkeert en door gebrek aan hulp overlijdt, dan is die persoon strafbaar. En dat is dan een overtreding van de wet, dus een minder zwaar delict dan een misdrijf. Er van uitgaande dat je alle toestanden hebt overleefd, is dit artikel niet van toepassing.
Heb je echter aantoonbare schade en/of letselgeleden door het niet handelen van de cafébaas, dan kan je eventueel een civiele procedure starten wegens onrechtmatige daad. Dat is geen sinecure en een dure grap. Ga even langs het juridisch loket. Aangifte doen wegens niet-helpen is echter is zinloos..

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard had je aangifte moeten doen wegens de mishandeling en dat kan natuurlijk nu nog. Maar de nalatigheid van het personeel is als zodanig geen strafbaar feit. Vandaar mijn aanvankelijke antwoord; je uitleg kwam pas later!

Toegevoegd na 2 uur:
Gezien de ernst van je verwondingen en de zware operatie en het langdurig herstel is een civiele procedure tegen de cafébaas zeker op zijn plaats. Je hebt alleen al je eigen risico voor de zorgverzekering verspeeld, hebt niet kunnen werken etc. Dus heb je kosten gemakt. Misschien kan smartengeld ook nog worden geclaimd maar daar moet je beslist niet op rekenen.
Ik adviseer je ook een mededeling ( beleefd briefje) te doen richting Kon. Horeca Nederland. Gewoon het gebeurde melden met de mededeling dat het gedrag van het bedrijf zeer laakbaar was. Die organisatie kan verder niets doen richting jou, maar wellicht wel naar de cafébaas. Dit soort gedrag is slecht voor de hele branche en is uiteraard ontoelaatbaar. Schakel in elk geval het juridisch loket in en anders is een advocaat ook geen slechte keuze. Letseladvocaten genoeg .Je kunt altijd vragen naar het gratis intakegesprek.